بده در راه کمپین

بده در راه کمپین

پنجشنبه بعد از ظهر راننده اسنپ به خانم مسافر می گوید حجابت را رعایت کن. پس از جر و بحثی راننده اسنپ، مسافر را وسط راه پیاده می کند.

خانم دست به توییتر می شود و در این مورد توییت می کند، عکس راننده را هم می گذارد. اسنپ می گوید پیگیری می کنم. اسنپ عذرخواهی می کند و از برخورد با راننده خبر می دهد اما …

توییت در توییتر دست به دست گشته و وایرال شده به همین راحتی و خوشمزگی

حالا مردم به دو قسمت تقسیم می شوند عده ای که اعتقاد دارند اسنپ باید با راننده برخورد شدیدتری کند (اخراج راننده) و عده ی دیگری (+تندروها) می گویند که اسنپ باید از راننده تقدیر هم انجام دهد.

اتفاقات زیادی این بین افتاده، دیروز جمعی از نمایندگان طلاب و دانشجویان انقلابی به ساختمان مرکزی اسنپ رفتند و به مدیران اسنپ نسبت به تقدیر در خور راننده آن شرکت تاکید کردند.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف دیروز از راننده اسنپ بابت اقدام صحیح و مطابق قانون او حمایت کرد

 

مذهبیون می گویند اگر اسنپ از مسافر حمایت کند، #تحریم_اسنپ

مردم حامی آزادی و حقوق شهروندی هم می گویند اگر اسنپ حقوق مسافر را نادیده بگیرد، پس #تحریم_اسنپ

ماجرا وقتی پیچیده تر می شود که مسیح علی نژاد که بزرگترین کمپین ایران (نه_به_ حجاب_اجباری) را دارد وارد می شود، او هم می گوید #تحریم_اسنپ

 

تا اینجا که حرف هایی توییتری بود و همه جا می توانید خیلی تکمیل تر از این را پیدا کنید.

اما در اتمسفر کسب و کار های اینترنتی چه می گذرد؟

از اینکه الان اسنپ شده است زمین زورآزمایی طرفین شکی نیست

از اینکه هر طرف برنده شوند اسنپ بازنده ترین طرف این درگیری هست هم شکی نیست

 

همانطور که می دانید قبلا در مطلب “بررسی بازار حمل و نقل در ایران” اسنپ رقبایی مثل تپسی، الوپیک (الوتاکسی) و ماکسیم دارد. حدود ۶ ماه پیش همه شدیدا به شورای رقابت شکایت داشتند که چرا اسنپ نمی گذارد رانندگانش اپلیکیشن های دیگر را روی موبایل خود داشته باشند. ماجرا هر چه که بود تمام شد و تلاش های تپسی و الو پیک و ماکسیم به نتیجه نرسید، بابت خلا در قانون ما.

نمی دانم چه کسی این را گفته : کسانی که با هم دشمنان مشترک دارند، دوستان هم حساب می شوند

الان جالب می شود اگر یک شب مدیران الوپیک با مدیران تپسی و ماکسیم با هم تماس گیرند و در مورد این صحبت کنند که هر کدام بودجه ای در این بحران اختصاص دهند و جو را بر علیه اسنپ شدیدتر کنند. اسنپ الان دقیقا در گوشه رینگ است، نه راه پس دارد نه راه پیش. حتی این بودجه می تواند به هر دو طرف ناراضی اختصاص داده شود. البته هوشمندانه تر است که فقط طرف مردم هزینه شود، هم راحت تر است هم اینکه طرف دیگر با شدیدتر شدن رفتار مردم قطعا اقدام های بیشتر و تند تری انجام می دهد.

پس موج سواری شروع می شود و #تحریم_اسنپ و پاک کردن اپلیکیشن می تواند خیلی طوفانی شروع شود.

قبلا در لینکدین جمله ای از ری کراک مالک مک دونالد گفته بودم: اگر مشاهده کردید رقیبتان در حال غرق شدن است، شما هم یک شلنگ آتش نشانی بردارید و آن را در دهانش فرو کنید [تا زودتر خفه شود]

مدیران الوپیک تازگی سرویسی را با ادغام با ریحون می خواهند راه اندازی کنند به نام الوفود. پس می توانند به مدیران چیلیوری هم تماس گیرند و آن ها را هم در این کمپین برای اسنپ فود دعوت کنند. چون ریحون و چیلیوری هم از اینکه اسنپ فود به رستوران ها اعلام کرده فقط با اسنپ فود کار کنند در یلدای کارآفرینی ۹۷ حسابی شاکی بودند. البته چون ریحون رو با چیلیوری جمع کنید ضربدر ۲ کنید باز هم از اسنپ فود پایین تر هستند، کمپین به نظر من اینجا زیاد جواب نمی دهد.

اگر کمپین موازی دوم (مربوط به اسنپ فود) جواب دهد. جا دارد که پای دیجی کالا هم برای تکاندن اسنپ مارکت به وسط بیاید، هر چه نباشد حدود یکسالی هست که دیجی کالا وارد فروش در حوزه FMCG شده است.

 

پس با نیم نگاهی به جمله “بده در راه خدا”،  “بده در راه کمپین” جمله مناسبی برای این حمله است.

 

نتیجه گیری از نگاه من:

 

۱- وقتی یک برند در پورتفولیو ما بزرگ می شود کار ریسکی است که بقیه کسب و کارهایمان را هم به واسطه آن برند به هم وصل کنیم.

مثل اسنپ، اسنپ فود، اسنپ تریپ، اسنپ مارکت و … (مطلبی مستقل د رمورد این رویکرد اسنپ نوشته بودم)

در اینجا استراتژی علی بابا را بیشتر می پسندم. علی بابا، جاباما، تریپ ما، زورق، hello persia، برندیست

۲- واحد روابط عمومی کارش بیشتر از فقط شوآف در لینکدین و توییتر و اینستاگرام است، باید مدیریت بحران را بتواند به بهترین نحوه ممکن انجام دهد. ابتدا در اقدام سریع و بعد با در نظر گرفتن اهمیت موضوع تصمیم گیری سریع و اقدام صحیح بحران را پشت سرگذارد.

۳- اینکه چه اتفاقی برای اسنپ می افتد معلوم نیست، اما حدس من این است که با کمی ریزش (در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارتا یوزر فعال) بعد از اینکه حسابی پوستش در این ماجرا کنده شود به حالت عادی باز می گردد. اما اگر بحران جدی تر شود برنده تر این بحران تپسی است و برنده الو تاکسی.

 

پی نوشت: می دونم که این روزها نیستم و کم پست میذارم. یکم فشار کار کمتر بشه قول میدم با مطالب خیلی آموزنده تر برگردم.

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.9/5 - (28 امتیاز)

5 دیدگاه روشن بده در راه کمپین

  • جالب بود
    دوست میداشتم این پست رو…☺

  • مرسی از مطلب خوبت حمید
    ای کاش از تجربه شروع خدمت از ما، مشکلاتی که در مسیر برات پیش اومد و تونستی حلش کنی برامون بیشتر بنویسی
    مطمئنم تجربیات زیادی برای ما بی سوادا داری که بگی

    • مرسی سجاد
      تو همیشه به من لطف داشتی
      خودم هم خیلی دوست دارم از خدمت از ما بنویسم. اما خدمت از ما الان توی یک وضغیتی هست که یک سری مسائلش رونمیشه بازگو کرد، یک سری مسائلش رو هم که میشه بازگو کرد توی تست هست و من خودم هنوز بهشون باور ندارم و مطمئن نیستم که درست هستن یا نه. اما اینکه یک صفحه از الان شروع کنم به نوشتن برای خدمت از ما و به وقتش منتشرش کنم به نظرم ایده جالبیه.

  • سلام
    خیلی نوشته خوبی بود. شاید همه اینا که گفتین درست باشه، شاید هم همه چیز به سادگی فراموش بشه. چون اصولا ما مردم فراموش‌کاری هستیم.
    به نظر من هم بهترین تصمیم برای اسنپ می‌تونست این باشه که بزاره هیجان فروکش کنه و در لحظه جوابی نده.
    فکر می‌کنم دلیل حرف‌زدن ناگهانی‌شون و توییت کردنشون این بوده که از قبل برای برخورد با این مسائل برنامه‌ریزی نکرده بودن. اشتباه بزرگیه برای سازمانی به این عظمت. سازمانی که همه کسب و کارش توی فضای مجازیه، حتما در این موارد باید ستاد بحرانی داشته‌باشه که همه جوانب رو از قبل دیده باشه. اگر بازنده این بازی اسنپ باشه، ممکنه درس خوبی باشه برای کسب و کارهای جوان اینترنتی.

  • درود به حميد عزيز
    • اولين موردى كه ذهنم به سمتش رفت، واكنش اسنپ بود. شايد تا چند روز پيش براي اسنپ دسته بندي مشتري و مخاطبان (افرادي كه از تپسي و … استفاده مي كنن) به “حقوق شهروندي خواهان” و “تندروها” غير مفيد واقع مي شد؛ اما امروز اين دسته بندي به زمين اصلي بازي تبديل شده.
    • از يك برند در اين مقياس “انتظار” مي رفت كه واكنشي هوشمندانه بداره. حتي يكي از گزينه ها “واكنش نشان ندادن” بود يا در حدي كه “نه سيخ بسوزه و نه كباب” و يا اين كه به شكلي هماهنگ مي شد تا كاركنان اسنپ در توييتر اين مورد رو هدايت مي كردن؛ و نه اين كه “اكانت توييتر اسنپ” وارد اين بازي بشه.
    شايد مشتري اول “توييت” كرده؛ اما معقولانه تر بود اسنپ بازي رو به جايي جز شبكه هاي اجتماعي مي برد.
    • البته الان من دارم پس نگري مي كنم.
    هر چه بوده، اسنپ تخريب شده و وقتي صحبت از تخريب مي شه، اولين فردي كه در ذهنم نامش مياد “لري اليسون” به عنوان يك تخريبگر هست.
    سبز و كامروا شوي.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.