تل . گ . رام

ایکاش یکدفعه دسترسی به تلگرام قطع نمی شد. در حال حاضر گویی بین مردم و مسئولین به شکلی لج و لجبازی صورت گرفته است.

مسئولین به دنبال باب کردن بله، پونیشا، ایتا، سروش، گپ، هدهد و … هستند و مردم به دنبال پیام رسان خارجی دیگر یا دسترسی از تغییر IP به تلگرام هستند. البته مسئولین نیز باید بدانند که در نهایت یک یا حداکثر دو تا از این پیام رسان ها مورد استفاده کلی قرار خواهند گرفت. فرق پلتفرم با مغازه ساندویچی همین است. بسیار دیده ایم که دو یا چند مغازه ساندویچی در کنار هم سال ها کار می کنند و هر کدام، هم راضی هستند و هم مشتریان خود را دارند، اما پلتفرم به این شکل است که با حضور گسترده قوی می شود و رتبه دو به صورت اسمی دو است اما در واقعیت اختلاف زیادی با رتبه یک دارد.

مانند: دیجی کالا و بامیلو – اسنپ و تپ سی – کافه بازار و مایکت – الوپیک و اسنپ باکس

آن هایی که اسمشان را اول بردم بیش از 70 الی 80 درصد بازار را در اختیار دارند و اسامی دوم می شود گفت تقریبا باقی درصد را به خود اختصاص داده اند. نه اینکه بازیگر سومی وجود ندارد یا حتی چهارم اما ما دیگر اسمی از آن ها نشنیده ایم مانند چارخونه و اول مارکت که برای رقابت با کافه بازار آمدند. اولی مربوط به ایرانسل و دومی مربوط به همراه اول است. فراوان تبلیغ کردند و بعید می دانم کسی پیدا شود و بگوید که این شرکت ها (ایرانسل و همراه اول) پول ندارند یا مارکتینگ بلد نیستند. اما خصوصیت پلتفرم همین است، هر کس که بالا نشیند پایین کشیدنش نه تنها کار آسانی نیست بلکه می شود گفت سخت است.

ایکاش به جای تنبیه (بستن یکدفعه تلگرام) شاید بهتر بود که سیستم های تشویق برای عضو شدن به پیام رسان های داخلی را روی کار می آوردند.

راه کارها:

در اختیار قرار دادن رسانه های رایگان برای تبلیغ پیام رسان های داخلی

به آرامی حرکت کردن سازمان های دولتی به سمت پیام رسان های داخلی

رایگان کردن اینترنت استفاده کنندگان از پیام رسان ها

و خیلی کارهای دیگر که فعلا به ذهن من نمی رسد.

 

بعد از نوشتن مطب “پیام رسان بله“، از آن موقع تا به حال عده ای از دوستان به ایمیل می زنند و می گویند شما کدام پیام رسان را توصیه می کنید؟

جواب من به همه دوستان این است: اصلا مهم نیست کدام پیام رسان خوب یا بد است، قوی است یا ضعیف، بی امنیت یا با امنیت. مهم این است که کدام پلتفرم شلوغ تر شود و این را رفتار مردم مشخص می کند. فعلا با 4 میلیون نصب، زمین بازی سروش از سایرین قوی تر است.

برخی هم می گفتند از پیام رسان های خارجی چه چیزی پیشنهاد می دهم؟

و دوباره جواب من همان است که گفتم. جانِ پلتفرم در شلوغی آن است. چنانچه پیام رسان خارجی دیگری روی کار آید و دوباره شلوغ شود و مورد استفاده همه باشد سرنوشتی به غیر از تلگرام نخواهد داشت.

 

البته این ها همه صرفا نظر شخصی و توصیفی از مشاهدات من هستند.

 

با تشکر

حمید طهماسبی

 

4.9/5 - (11 امتیاز)

6 دیدگاه روشن تل . گ . رام

  • سلام …موافقم
    اصلا در کشور ما کلماتی مثل ای کاش،حیفففف، و متاسفانه
    باب شده حمید جان

  • سلام حمید جان،
    اون ابتدای متن اسم پونیشا رو آوردی. در صورتی که پونیشا نه پیامرسان هست نه ادعای بومی بودن و چیز دیگه‌ای داره و یک بازار کار برای فریلنسرها هست 🙂 گفتم که اگر اشتباهی رخ داده لطفن درستش کنی. ممنون.

  • سلام. مطلب مفیدی بود. مخصوصا تعریف پلترفرم توی این فیلدها و ذکر چندتا مثال ازشون.
    به نظر من یکی از مهم ترین دلایل عدم استقبال مردم از این مسنجرها، روراست نبودنشون هست. همه این پیام رسان ها با لقب بومی خودشون رو معرفی کردن، در حالی که اصلا اینطور نیست.
    ضمن اینکه یک کپی-پیست کاملا ناشیانه توی بعضی هاشون هست، در حدی که اگر سورس کد یکیشون رو ببینیم، حتی زحمت تغییر نام بعضی از کلاس ها یا متغیر ها رو به خودشون ندادن. فرق زیادی بین این کار و الگوبرداری صحیح هستش.
    وقتی وام 5 میلیارد تومانی اختصاص داده میشه، انتظارات فوق العاده بالا میره.

    • سلام.
      دوست عزیز رضا! من درست نمی دونم که شما چه کاره هستید و چقدر با دنیای متن باز و مجوز هاش آشنایی دارید، همون طوریکه خودم هم اطلاع چندانی از این موضوع ندارم و قصد دارم اگر شما بیشتر از من می دونید، من رو هم راهنمایی کنید.
      تا جایی که من شنیدم، میگن توی دنیای متن باز برخی از مجوزها هستند که به شما امکان استفاده از سورس کد ها ، اعمال تغییرات در آنها و در نهایت انتشار با نام جدید رو دارند. آیا پیام رسان هایی که شما می فرمایید شامل این بحث نمیشن؟
      پ.ن: من هم مثل آقای طهماسبی دنبال تایید یا رد یک پیام رسان خاص نیستم، فقط به دنبال این هستم که موضوع کپی بودم پیام رسان های داخلی کمی برام روشن تر بشه،‌ پیشاپیش متشکرم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.