بهترین دفاع، حمله است

خیلی ها به این موضوع اعتقاد دارند، یا با ادبیات مدیریت بخواهم بگویم، به این جمله به چشم استراتژی نگاه می کنند:

بهترین دفاع، حمله است

 

در بین کسب و کارهای آنلاین بزرگ ایران این روزها اینچنین استراتژی به چشم می خورد.

الوپیک بعد از در دست گرفتن 80% سهم بازار پیک آنلاین در تهران و نگذاشتن جای خاصی برای نفس کشیدن اسنپ باکس، حالا سودای رقابتی دیگر را با اسنپ دارد.

الوپیک مدتی است که گزینه ای به اپ خود اضافه کرده تحت عنوان سواری

 

شاید بعد از پیوستن به پورتفولیو سرآوا این توانایی را در خود دیده که بتواند با اسنپ رقابت کند. هر چه نباشد بزرگترین کسب و کارهای آنلاین ایران در سرآوا هستند و طبق صحبت مجید حسینی نژاد، سرآوا scale up را خیلی خوب بلد است. همانطور که می دانید در پورتفولیو سرآوا درخواست آنلاین تاکسی نبود و جای خالی آن احساس می شد.

 

مجید حسینی نژاد که بنیانگذار سایت گردشگری علی بابا است، از ادغام با زورق آنچنان راضی نیست. اما بزرگی بیزنس را در گرو پیوستن به سرآوا دیده است.

 

 

استارتاپ نوار که تا قبل از دیدن عکس پورتفولیو سرآوا حتی اسم آن را هم نشنیده بودم، حدود 14.5 میلیارد تومان ارزشگذاری شده است.

 

با تشکر

حمید طهماسبی
5/5 - (9 امتیاز)

4 دیدگاه روشن بهترین دفاع، حمله است

  • سلام حمید جان
    آمار آقای نایبی فکر نمیکنم درست باشه.
    اسنپ باکس، تامین کننده تمام سرویس‎های موتوری گروه اسنپ اعم از خودش یعنی باکس، اسنپ فود و اسنپ مارکت هست.

    متاسفانه عدد نمیتونم بگم، اما همون رقم تعداد سفر اسنپ فود، کافیه 🙂

    بعدشم واقعا استراتژی بدی رو در نظر گرفته الوپیک:
    https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6493775377587011585

    همکاری ریحون و الوپیک هم باید زودتر از اینا به فکر ریحون میرسید؛ اگرچه پست چرا گروه اسنپ به سراوا نمیرسه واقعا قابل تامل بود.

    گویا اسنپ بازی مارکت پلیس رو بلد شده؛ و طبق ماتریس ansoff دارن روی محصولات جدید کار میکنن.

    راستی بابت مطالبتم ممنون؛ واقعا از معدود وبلاگهایی هست که سر میزنن.

    دوست داشتم در مورد خدمت از ما هم باهات صحبت کنم؛ زیر پست شعبانعلی حوصله ام نگرفت.

    مرتبش کنم حتما میفرستم

  • من اینو اتفاق مثبتی تلقی میکنم، بهرحال اقتصاد ما از جنبه رقابتی بودن تا حد زیادی عاریه و جای خوشحالیه که شکلی از این رقابت رو در اکوسیستم استارتاپیمون شاهدیم. این رقابت می تونه به عملکرد و کیفیت بالاتر و ارائه بهتر خدمات به مشتری منجر بشه و امید که این اتفاق بیفته.

  • فقط یک نکته که وجود داره اینکه که بسیاری از استارت‌آپ ها از جمله سراوآ سودده نیستند. مثلاً خود مدیر عامل دیجی کالا گفته سودده نیستیم.
    به نظرم این نکته برای کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار استارت‌آپی دارن مهمه که استارت‌آپ وسیله مناسبی برای کسب درآمد در کوتاه مدت نیست و اگر هم قرار باشه موفق بشن باید صبر ایوب یا به قول تو صبر آنلاین داشته باشن.

    اصل خبر:
    محمدی با بیان اینکه مایل به افشای میزان درآمد و سود شرکت نیست، گفت: “سودده نیستیم” و برای جبران زیان‌دهی نیاز به سرمایه‌گذار داریم. همچنان که فروشگاه آمازون بعد از 21 سال فعالیت همچنان تا حدی زیان می‌کند و اگر این فروشگاه قصد داشته باشد همین امروز سودآور شود، سرعت رشد پایین‌تری خواهد داشت.

    وی تاکید کرد:‌ “99 درصد کسب‌وکارهای اینترنتی ایران سودآور نیستند” و از اساس اشتباه است که امروز به فکر سودآوری این کسب‌و‌کارها باشیم بلکه باید در این تجارت دید بلندمدت داشت.

    پانوشت: یکبار از یکی از کارمندان سراوآ پرسیدم دیجی‌کالا سود ده است؟ گفت معلوم نیست و اطلاعات خاصی نداد. بعد الان میام تو رسانه‌ها جواب سوالم رو پیدا می‌کنم تعجب می‌کنم

    • خدا خیرت بده
      کلی با متنت خندیدم
      آمازون داره ضرر میده؟؟؟؟!!!
      جف بزوس، صاحب آمازون و ثروتمندترین فرد دنیا “بعد از 21 سال فعالیت همچنان تا حدی زیان می‌کند”؟؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.