الوپیک

مهدی نایبی بنیانگذار الوپیک

مهدی نایبی از جمله کارآفرینانی هست که من دنبالش می کنم. طرز صحبت و استراتژی های ایشان را خیلی می پسندم.

 

مهدی نایبی

مهدی نایبی

 

طبق گفته خودش از ۳ سالگی تا ۲۱ سالگی در فرانسه بوده و بعد از آن به مدت ۱۳ سال در انگلیس زندگی کرده است. سابقه کار در دویچه بانک را دارد و در زمینه فایننس فعالیت داشته است. به همین دلیل از اعتبار خوبی بین سرمایه گذاران خارجی برخوردار است. پای صحبت های مهدی نایبی نشستن برای من لذت بخش است و مطالب بسیاری را از او یادگرفته ام. استارتاپ کوچکی در انگلیس داشته و پس از فروش آن به قصد ترک انگلیس به آمریکا دچار مشکل دولت آمریکا با ایرانی ها شده و بعد از آن تصمیم به سر زدن به ایران کرد که طی این سفر با شریک فعلی اش مهرشاد پزشک آشنا می شود و ایده الوپیک به ذهنشان می رسد. البته ایده اولیه آن ها car sharing بوده و بعد از دو ماه کار کردن روی آن ایده به فکر ورود به بازار پیک آنلاین می افتند. یکی از دلایل استارت این بیزنس را تایمینگ مناسب آن می داند و می گوید بازار در آن لحظه پس از ورود اسنپ و تپ سی در تاکسی های آنلاین کاملا آماده بود. مهمترین عامل موفقیت خودش را تیم مناسب می داند، البته از تایمینگ، سرمایه و انتخاب بازار درست نیز خیلی می گوید.

 

او خیلی تاکید می کند بر جذب سرمایه هوشمند، به شکلی که خود سرمایه گذار هم بتواند در بیزنس تا حدی همفکری کند و نکته دیگری که در همین راستا به آن تاکید می کند آن است که بتواند Follow up کند (به معنای اینکه در راند های بعدی سرمایه گذاری هم بتواند دوباره پول بیاورد).

از اسم گذاری برای کسب و کار توضیح می دهد و می گوید که اسم بهتر است هر چه می تواند ساده باشد، به همین خاطر ما الوپیک را انتخاب کردیم. (و ما هم خدمت از ما ? )

قبلا در مطلب “بهترین دفاع، حمله است” کمی درمورد الوپیک توضیح داده بودم و با دیدن دکمه “سواری” اعلام کرده بودم که تصمیم دارد در بازار اسنپ و تپسی پا بگذارد.

 

چند مدت پیش هم در کنفرانسی اعلام کرده بود که می خواهد خیلی قوی وارد حوزه حمل و نقل مسافر توسط سواری شود و به دلیل اینکه اسنپ ورود به حوزه موتور داشته و در بازار آن ها دامپینگ کرده (والبته الوپیک نگذاشت سهم خاصی از بازار را بگیرد) اینبار الوپیک می خواهد وارد حوزه حمل مسافر با سواری شود و دامپینگ کند. در ادامه توضیح داد که با کم کردن کمیسیون راننده (به عنوان مثال از ۱۳% به ۵% – چون اسنپ ۱۳% دریافت می کند) و حدود ۸% کم کردن هزینه برای مسافر زیر قیمت اسنپ می خواهد با آن ها وارد یک جنگ قیمت اساسی شود. او توضیح می دهد که هزینه ورود برای آن ها در بازار حمل و نقل مسافر صفر است، چون کار اصلی آن ها پیک است و تمام هزینه ها و درآمدشان را می توانند از آن قسمت تامین کنند. دامپینگ به ضرر لیدر بازار است و هزینه بیشتر بر دوش لیدر در اینجا قرار می گیرد. مهدی ناسبی توضیح می دهد ک در دامپینگ بازی، بازی سرمایه بیشتر است به همین دلیل هم تپ سی نتوانست جلوی اسنپ دوام بیارود (چون سرمایه گذارانش در راند های بعدی از آن ها حمایت نکردند). شناخت سرمایه گذاران رقیب نیز نکته ای بود که زیاد به آن اشاره کرد.

البته مهدی نایبی در رویدادها توضیح داده بود که به میزان زیادی از تجربه اسنپی ها برای استارت بیزنس خود شروع کرده بوده است.

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.7/5 - (18 امتیاز)

7 دیدگاه روشن مهدی نایبی بنیانگذار الوپیک

  • برده داری نوین و نابودی قشر ضعیف ناچار به اشتغال زیر علم کارآفرینی ، ومفت در اختیار سرمایه دار کوچک تا بزرگ کار کردن درست دنباله رو سیستم حکومتی در ایران

  • اگر امکانتش هست مطالب این شکلی بیشتر منتشر کنید با تشکر

  • کاش مهدی نایبی هم مثل حمید طهماسبی یه وبلاگ داشت که میشد با تعریفی که از چند جا ازش شنیدم تجربه هایش را دنبال کنم . یا حداقل درس های منسجم تری ازش بگیرم .

  • تاپیک جالبی بود حمید جان – البته قیمتا که تاجایی ک یادمه هر سری چک کردم الوپیک رو با اسنپ
    اسنپ ارزان تر بوده- یعنی تو موتور هم دامپینگ داره می کنه صرفا تاکسی نیست.
    نظرت چیه؟

    در مورد سهم بازار هم دیتایی ندارم ولی چیزی که مشخصه این قدر این بازار پتانسیل بالایی داره حتی 1 % هم خیلیه!

  • حمید جان.
    ممنون از اطلاعاتی که اینجا ارائه کردی.
    ی سوال.
    به نظرت دلیل اصلی ورود الوپیک به حمل و نقل مسافر (با فرض تامین هزینه ها و درآمد ها از حوزه پیک) واقعا چیه؟ آیا می تونیم بگیم حذف رقیب؟
    برای من چرایی این ورود جای سوال است؟

    • جواد جان خوشحالم که این مطلب مورد پسند تو بود.
      نکته ای که به ذهن من می رسه این هست که وقتی در یک کسب و کار نفر اول می شوی (آن هم با فاصله زیاد. مثل الوپیک، دیوار و کافه بازار) حس اول بودن و پول در آدم ارضا می شود، بعد از آن دیگر بازی، بازی قدرت طلبی است. قبول کن که خیلی لذت داره قوی ترین برند استارتاپی و اینترنتی ایران را قلقلک دهی، چه برسد که آن ها را در دست انداز بیندازی. همانطور که خودت هم می دانی ماکسیم هم در ماه های گذشته دست به تبلیغات گسترده زده است.
      اما اگر نظر من را از رقابت بین اسنپ، تپسی، الوپیک و ماکسیم بپرسی (در زمینه حمل مسافر) می گویم که سال دیگر همین موقع ها الوپیک تپسی را هم پشت سر گذاشته و به یکی از رقبای اصلی اسنپ تبدیل شده است.(اگر تا ان زمان اسنپ را هم پشت سر نگذاشته باشد)
      حدود 6 ماهی است که مهدی نایبی را پیگیری می کنم اطلاعات زیادی دارد. در یکی از ویدئو هایش می گفت چون پشت اسنپ شرکت راکت اینترنت هست من از تمام KPI ها و نحوه پول دادن آن ها به این شرکت اطلاع دارم. اسنپ در چند نقطه بدجوری ضعف دارد:
      1- تیم فنی منسنجم و خلاقی ندارد (برعکس الوپیک که تیم فنی بسیار فعالی دارند)
      2- رشدشان خیلی سریع بود اما رشد یادگیری و پرورش نیروی هایی به اندازه این برند بسیار عقب افتاده و مارکتینگ خاصی دیگر اسنپ ندارد. (مارکتینگ الوپیک به شدت قوی است حتما پیج اینستای الوپیک سفیران رو دنبال کن. من که واقعا لذت می برم)

  • سلام حمید
    بعد از این مطلب نگاهی به کنفرانس ها و مصاحبه های مهدی نایبی انداختم توی آپارات . یه نکته ی جالبی که برام هست اون مسلط بودنش در صحبت کردنش هست ، شاید به خاطر اینه که خودش میگه اولین استارتاپم رو که توی لندن شروع کردم هرچی اشتباه تونستم انجام دادم .
    جالبه که از رشد عجیبه الوپیک توی شش ماه میگه که از چند درخواست روزانه به چند ده هزار درخواست رسیدن. یه نکته ای هم که بهش اشاره میکنه این بود که تکرار درخواست و استفاده مجدد ( repeat usage ) و ارزش بلند مدت ( long term value ) سبب میشه هزینه ی مالکیت ( acquisition ) بازار رو پوشش بده .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.