چه کنیم لیدر بازار شویم؟

دیروز با یکی از دوستانم مشغول گپ زدن بودیم که گفت از دو شرکت تخفیفان و اسنپ تریپ با او تماس گرفتند و برای پوزیشن مدیر توسعه کسب و کار (Business Development Manager) او را برای مصاحبه دعوت کرده اند.

توضیح کوتاه راجع به این دوستم: کارشناس ارشد خود را از اتریش گرفته و سابقه کار کردن با چندین شرکت بین المللی را دارد.

من که خیلی جلسات مصاحبه را دوست دارم از او پرسیدم، در مصاحبه چه سوالاتی از تو پرسیدند. یکی از سوالاتی که در مصاحبه اسنپ تریپ از او پرسیده بودند این بود:

چه کنیم لیدر بازار شویم؟

 

خودم مدتی به این سوال فکر کردم.

به این فکر می کردم که بهتر است در ابتدا تحقیقات بازار انجام دهیم که لیدر بازار کیست (لیدر بودن از نظر من دو بُعد دارد، یکی از منظر مشتریان و دیگری از منظر اکوسیستم) و بعد از مخاطبان بپرسیم چرا از محصولات آن ها استفاده می کنند. در گام بعد نقاط ضعف و قوت سه بازیگر اصلی، و کسب و کار خودمان را در بیاوریم و براساس آن شروع به برنامه ریزی و تبیین استراتژی کنیم. البته می دانم که خیلی به صنعت ربط دارد اما به هر طریق بهتر است بگردیم به دنبال مزیت های رقابتی غیر قابل تقلید، تا بتوان گوی سبقت را از سایرین ربود.

 

بعد از آن خیلی با خودم فکر کردم و هر چه بیشتر فکر می کردم بیشتر به این پی می بردم که چقدر این سوال خوب است. مهم این است که سوال ایجاد شود، با کمی تلاش جواب هم پیدا می شود. در وهله بعد به این فکر می کردم که سوال کوتاه جواب بلند دارد و سوال بلند جواب کوتاه.

چگونه می توانم این سوال را بلندتر کنم؟ تا راه پیدا شدن جواب را کوتاه تر کنم.

 

چشم پاسخ سوالی را می بیند که ذهن ابتدا آن را پرسیده باشد و گوش، پاسخ سوالی را می شنود که ابتدا ذهن آن را مطرح کرده باشد.

محمدرضا شعبانعلی

 

پاسخ دوست من هم جالب بود و از منظر دیگری به سوال نگاه کرده بود. او پاسخ داده بود: سازمانی لیدر پرور داشته باشید.

این جواب که بیشتر نگاه به درون داشت هم خیلی آموزنده بود (به نظر من هم درست است). وقتی سازمان ما لیدر پرور باشد و هر کدام بخواهیم در کسب و کار خودمان لیدر باشیم حالا می توانیم آن را به بیرون هم انتقال دهیم.

 

در پی جواب، این سوال را از محمدرضا شعبانعلی پرسیدم و ایشان نیز لطف کردند و یک مطلب تحت عنوان “درباره خدمت از ما | سامانه آنلاین درخواست خدمت” در این مورد به خدمت از ما اختصاص دادند.

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.4/5 - (20 امتیاز)

3 دیدگاه روشن چه کنیم لیدر بازار شویم؟

  • سلام
    مطلب جالبی بود،اتفاقا من هم یک دفتر معماری و طراحی داخلی دارم و سعیم این هست که بتونم در این بازار که دست زیاد هست بتوانم شرکت پیشگام و متفاوت داشته باشم

  • باید به دوست شما تبریک گفت با این جواب کوتاه و صحیح و تاثیرگذارش. مشخص است که دانش خوبی در این زمینه داشته است. برای او آرزوی موفقیت می‌کنم. داشتم فکر می‌کردم اگر از من این سوال را بپرسند چه جوابی می‌دهم. احتمالا خواهم گفت: برای لیدر بازار شدن باید تمام استانداردهای عمومی که اکثریت بازار به آن اعتقاد دارند را دور ریخت و بر پایه نوآوری و خلاقیت، یک ساختمان نوین را پایه گذاری کرد.

    • بهراد شاید باورت نشه از زانی که این سوال رو شنیدم بزرگ در اتاق خودم نوشتمش
      هر کس را که می بینم (که او را در بیزنس قبول داشته باشم) این سوال را از او می پرسم. به نظر من سوال خیلی مهم تر از جواب است

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.