کلمات کلیدی دم بلند چیست؟

در این مطلب به صورت تخصصی در مورد اهمیت کلمات کلیدی دم ­بلند در استراتژی کلمات کلیدی صحبت می ­کنیم. در بازار پر­­ رقابت امروزه، کلمات کلیدی دم ­بلند لازم ­الاجرا هستند. در ادامه خواهیم گفت که کلمات کلیدی دم ­بلند چیست، چه قدر کلمات کلیدی اهمیت دارند و شما چگونه می ­توانید از آنها در استراتژی کلمات کلیدی استفاده کنید.

کلمات کلیدی دم بلند

عکس شماره ۱: دم­ بلند؛ هرچه کلمه کلیدی تخصصی ­تر باشد رقابت در آن کمتر است.

 

چرا آن ­را دم ­بلند می ­نامند؟

کلمات کلیدی دم بلند

کلمه کلیدی دم­ بلند از کتاب دم­بلند نوشته ­ی کریس اندرسون گرفته شده است. کریس اندرسون در این کتاب به بحث در مورد یکپارچگی بازار می­پردازد (به خصوص بازار آنلاین). وی به این نکته پی برد که تقاضای خرید واقعی به دلیل مشکل اقتصادی (کمبود پول) از بین نمی ­رود، و این موضوع را با اصطلاح “دم ­بلند” نشان داد.

 

 

این بدان معناست که تقاضا برای هر هدفی وجود دارد هرچند که تقاضا خیلی کوچک باشد.

مثال خوبی که می ­توان در این زمینه زد جعبه­ ی گرامافون با بیش از ۱۰٫۰۰۰ آهنگ است. تعداد آهنگ های کوتاه به دفعات پخش می­شود در حالی که تعداد آهنگ­های طولانی مدت، به ندرت پخش می­گردد. به هرحال تحقیقات نشان می ­دهند که تقریبا تمام آهنگ ­ها (۹۸% آنها) پخش می ­شوند. تقاضا برای چنین آهنگ هایی (که از لحاظ مدت زمان طولانی هستند) بسیار کم است، اما وجود دارد. با به وجود آمدن اینترنت، بازار هدف مورد نظر بسیار بزرگ­­­تر و گسترده­ تر گردید، حتی اگر درصد کمی از مردم متقاضی آن باشند. گستردگی اینترنت باعث می ­شود محصولات شما به سودآوری برسند و اهمیت کلمات کلیدی دم­بلند را بیشتر می­کند.

(توضیح تکمیلی مترجم: برای فهم بهتر این مطلب لازم دانستم مثالی را ذکر کنم. فرض کنید وبسایت شما مربوط به فروش آنتی ­ویروس می ­باشد شاید تعداد کسانی که کلمه کلیدی “خرید آنتی ویروس” را سرچ کنند خیلی زیاد باشند و تعداد کسانی که کلمه کلیدی “خرید آنتی ویروس کسپرسکی اینترنت سکوریتی ۲۰۱۷ یک کاربر” را سرچ کنند خیلی خیلی کم باشند. اما حتی اگر یک نفر هم با کلمه کلیدی دم­بلند دوم سرچ کند و به وبسایت شما راه یابد احتمال خرید آن کاربر بسیار بسیار  بالاتر از کسانی است که با کلمه کلیدی اول وارد وبسایت شما شده­اند).

چرا باید گرفتن رتبه در کلمات کلیدی دم ­بلند را در اهداف خود قرار دهید؟

کلمات کلیدی دم ­بلند بسیار تخصصی و غیر متداول هستند. بیشتر بر روی هدف تمرکز دارند. از نظر ما دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا باید بر روی کلمات کلیدی دم­ بلند تمرکز کنید: رتبه ­بندی آسان و افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری.

رتبه ­بندی آسان

رتبه گرفتن در کلمات کلیدی دم­ بلند بسیار راحت تر از کلمات کلیدی رایج است. زیرا وبسایت­های کمتری بر سر این کلمات در رتبه­بندی صفحات گوگل رقابت می­کنند. هر چه کلمات کلیدی بلندتر و تخصصی­تر باشد رقابت بر سر آن آسان­تر است.

چناچه وبسایت یا شرکتی را به تازگی راه اندازی کرده­اید، تمرکز بر روی کلمات کلیدی دم­بلند می­تواند برای شما بسیار مفید باشد. تا جایی کلمات کلیدی بلند باشند که به مأموریت شما نزدیک باشد و شما را به بازار صحیحی برساند. می­توانید در ابتدا بر روی تعدادی کلمه کلیدی بلند کار کنید و پس از مدتی به کلمات کلیدی رقابتی­تر بپردازید. ( با عمومیت بیشتر)

در موارد دیگر تمرکز بر روی کلمات کلیدی دم­بلند می­تواند یک استراتژی بزرگ باشد. با توجه به گستردگی اینترنت، شما به راحتی می­توانید بازار هدف مورد نظرتان را پیدا کنید. تمرکز بر روی تعدادی کلمه کلیدی دم­بلند می­تواند منجر به ترافیک بالای سایت شما شود. همچنین تمرکز بر روی کلمات کلیدی دم­بلند می­تواند بخشی از استراتژی کلمه کلیدی شما باشد ( در کنار تمرکز بر روی کلمات کلیدی رایج).

 

افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری(conversion)

مزیت دیگر کلمات کلیدی دم ­بلند این است که افرادی که وبسایت شما را با این کلمات پیدا می ­کنند بیشتر احتمال دارد که محصول شما را خریداری کنند یا از خدمات شما استفاده کنند. کلمات کلیدی بلند و تخصصی شانس مبادلات (خرید) را افزایش می ­دهد. افرادی که از کلمات کلیدی تخصصی­ تری استفاده می­ کنند، بیشتر می ­دانند که به دنبال چه هستند. و افرادی که می­ دانند چه می­ خواهند بیشتر احتمال دارد که خرید کنند! کلمات کلیدی دم­ بلند بر روی جامعه­ ی کمتری تمرکز دارد اما باید افزود آن جامعه­، یک جامعه علاقه ­مندِ متمرکز است. و این امر باعث سودآوری کلمات کلیدی دم ­بلند می­شود.

با استفاده از مثالی این موضوع را توضیح می­ دهیم: در حال حاضر من به دنبال هتلی در اصفهان هستم تا تعطیلات تابستانی خود را در آن بگذرانم. جستجوی خودم را با کلمه کلیدی “تعطیلات اصفهان” آغاز می­ کنم. به سرعت متوجه می­ شوم که بهتر است به چادگان که نزدیک آن جا هست می­ خواهم برم و در حومه ­ی شهر می ­خواهم اقامت کنم. تحقیقاتم هنوز ادامه دارد، اما در حال حاضر از کلمات کلیدی مثل ” هتلی درچادگان حومه اصفهان ” استفاده می­ کنم (کلمه کلیدی دم ­بلند). با استفاده از این کلمه کلیدی با وبسایت­ های جدیدی مواجه می­ شوم که بیشتر شبیه به آرزویم، برای تعطیلاتم است. شانس من برای رزرو تعطیلاتم بسیار بالا می­ رود.

نسبیت بلند و بلندتر بودن

دم بلند یک اصطلاح نسبی است. برای وبسایت­های بزرگ، که بر روی زمینه­های ورزشی فعالیت دارند، کلمات کلیدی دم­بلند می­تواند “کفش ورزشی” یا “لباس ورزشی” باشد. پس برای مثال سرِ اصلی(قسمت رایج در کلمه کلیدیشان) کلمات کلیدی اینگونه وبسایت ­ها می بایست “ورزشی” باشد. برای وبسایت ­های کوچک تر که تخصصی ­تر بر روی فیلدهای ورزشی فعالیت دارند کلمات کلیدی دم­ بلند می ­تواند اینگونه باشند کفش ورزشی شیک زنانه”و “لباس ورزشی رنگی زنانه”. بنابراین کلمه کلیدی اصلی در این وبسایت می ­تواند “لوازم مد روز ورزشی” باشد.

لزوماً کلمه کلیدی دم بلند برای یک وبسایت، نمی ­تواند برای سایتی دیگر هم دم ­بلند محسوب شود. تمام این­ ها بستگی به موقعیت کسب و کارتان و زمینه­ ی وبسایتتان دارد.

 

نتیجه ­گیری

تعریف مأموریت شما بهتر است که به صورت شفاف در محصولات، وبلاگ و کلیت سایت شما وجود داشته باشد. و آن را نیز در قلب کلمات کلیدی دم ­بلندی که می­ خواهید در آن­ها رتبه بگیرید حفظ کنید. تلاش برای رسیدن به یک رتبه ­ی خوب برای یک کلمه کلیدی مشخص، می ­تواند بسیار سودآور باشد. البته زمانی که کلمه کلیدی شما دقیقاً محصول مورد نظر برای فروش را نشان دهد. ممکن است تعداد افرادی که عنوان مأموریت شما را جستجو می­ کنند اندک باشند، ولی احتمال اینکه این افراد از شما خرید کنند و یا بیننده­ی دائم وبسایت شما باشند، بسیار زیاد است.

[برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید کتاب سئو محتوا را مطالعه کنید]

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.2/5 - (8 امتیاز)

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.