این روزها پول کجاست؟

بدون هیچ مقدمه ای باید عرض کنم که وضع اقتصادی خوب نیست (یعنی می توان گفت بد است حتی شاید بتوان گفت خراب است). زمانی از شخصی شنیده بودم که زمانی که بازار در رکود است زیاد مشکلی نیست، مشکل از آنجا شروع می شودم که بعد از هر رکودی، بحرانی بوجود می آید.

نمی شود گفت که وضع خوب است، به نظرم هر کس این صحبت را کند، دارد می گوید ماست سیاه است.

و اما نکته ای که من دوست داشتم به عنوان مشاهدات و فکر های درون سرم با شما به اشتراک بگذارم این ها نیست. من نیامده ام که مثل اکثریت در مورد دلار ۹۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ یا اینکه شاید تا ۱۲۰۰۰ تومان هم برود صحبت کنم. به شخصه از دست من کاری برای دلار بر نمی آید. سکه هم که …

هر چه بحران بیشتر می شود باید در تخصیص منابع موجود خود بیشتر وسواس و خساست به خرج دهیم. بهتر است بیشتر نگاه درونی داشته باشیم تا نگاه محیطی

سوالی که ذهن خودم را مشغول کرده بود این بود:

در این بازار خراب که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و همه می نالند، پول کجاست؟ (چون همیشه به این باور هستم که در هر شرایطی عده ای هنوز کسب و کارهای پول سازی دارند – کسب  درآمد سالم مد نظرم هست)

سه چیز این روزها خیلی باب میل سرمایه داران است (حداقل آن هایی که از سرمایه گذاری علم و آگاهی دارند):

  1. پلتفرم ها
  2. محتوا
  3. فین تک

فکر کنم برای پلتفرم نیازی به معرفی و توضیح نباشد. به چند نمونه مثال بسنده می کنم. دیجی کالا، بامیلو، اسنپ، تپ سی، پونیشا، آپارات، کافه بازار، دیوار

سیستم درآمد زایی این ها هم خیلی راحت قابل فهم و درک است.

اما برسیم به محتوا که خیلی ها نمی دانند چگونه می شود از محتوا پول سازی کرد.

به نظر من موفق ترین نمونه محتوا در ایران پیک برتر است. نگاهی به پورتفو آن بیندازیم.

منبع عکس: نوپاهاب

تمام سایت ها در زمینه محتوا فعالیت دارند. برخی آژانس تبلیغات هستند مثل کلیک یاب، دارت، روبیک اد و تبلیغات را در بقیه سایت هایی که صرفا ارائه دهنده محتوا هستند انجام می دهند. در کل پیشنهاد می کنم چرخ کوچکی در پورتفو پیک برتر بزنید. از آن دسته از سرمایه گذارانی هستند که می دانند دارند چه کار می کنند.

 

مانند تیم کافه بازار و دیوار. آین ها هم کاملا می دانند چه نوع کسب و کارهایی را باید استارت بزنند. من نمی دانم این  مدل کسب و کار به شکل واقعی وجود دارد یا نه اما به نظر من ترکیبی از service marketplace و pure-play هستند. تیم کافه بازار به سرپرستی حسام آرمندهی خوب می دانند چه می کنند. این مدل کسب و کار یکی از بهترین مدل های کسب و کار در ایران است، حتی نیاز به بخش پاسخگویی تلفنی هم نیست.

 

و در آخر به حوزه فین تک می رسم. معرف ترین فین تک در حال حاضر زرین پال است برای داخل و در حوزه بین الملل Payment24

این بخش کمی به دانش فنی بالا نیاز دارد و کمی هم از داشتن روابط سخن می گوید. (حقیقت زیاد دوست ندارم راجع به حوزه فین تک صحبت کنم، فضا برای صحبت در موردش بسی تنگ است)

 

یادمان باشد، زمانی می رسد که رکود و بحران می گذرد، اما مردم هرگز فراموش نخواهند کرد چه کسب و کارهایی در همان زمان زمین گیر نبودند و هنوز خدمات خود را ارائه می دادند.

برای انسان فعال، هفته هفت امروز و برای افراد تنبل، هفته هفت فردا است.

 

با تشکر

حمید طهماسبی

 

4.6/5 - (21 امتیاز)

8 دیدگاه روشن این روزها پول کجاست؟

  • به نام خدا – تکنولوژی که به ما قالب کردند متاسفانه با شرایط فرهنگی – اقلیم و مصرف انرژی با ما سازگاری ندارد . ما می توانیم از انرژی طبیعت بهترین زندگی را داشته باشیم بدون اینکه لطمه ای به محیط زیست وارد کنیم . این تکنولوژی را خودمان باید طراحی کنیم که بتوانیم از انرژی های خدادادی بهره مند شویم ( پول یعنی این )

  • امیدوارم در قرن حاضر که پول اختصاص به افراد خاص دارد و هشتاد درصد منابع را استفاده می کنند و بدون در نظر گرفتن وضعیت همنوعان خود زندگی مرفه ای دارد . روزنه اساسی جهت برداشتن این معضل باز شود که بله بدون پول هم می توانیم زندگی خوبی داشته باشیم . بایستی یک افکار مشترک بین افراد تعریف شود که شامل چند جزء باشد . یا بایستی از زندگی ماشینی فرار کنیم یا بصورت مشترک که هزینه کمتری برایمان داشته باشد استفاده کنیم که با اینکار هم هزینه زندگی کمتر می شود و هم جلوگیری از آلودگی می گردد. صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی که در راس آنها آب می باشد و خیلی چیزها که شاید بعضی ها نظرات جالب و مختلفی در این امر داشته باشند ممکن است اتفاق بیافتد.

  • سلام حمید جان مثل همیشه عالی بود ، خیلی خوبه که ما میتونیم اینجا نظر بدهیم ، تویه وبلاگ محمدرضا که دوست دارم نظر بدهم اما متاسفانه چون امتیازهای من هنوز به 150 نرسیده نمیتونم خیلی وقتا نظر بدهم موسس پیک برتر و برترین ها اقای مرتضی جوادی هست که من در گردهمایی سالانه وبمستران هوشمند تندیس ، وب مستر برتر را برای سایت فراز اس ام اس از ایشان دریافت کردم.

    این مقاله شما یک خوبی دیگه داشت تصمیم گرفتم که در نوپاهاب برای فراز اس ام اس ثبت نام کنم و با نودیس پرداز هم اشنا شدم….

  • با سلام
    مطلب خوبی منتشر کردید. ولی به نظرم بهتر بود به جای تیتر کلی “این روزها پول کجاست؟” تیتری انتخاب می شد که در مورد مقدار مشخصی از پول صحبت می کردید، مثلا “این روزها چگونه 5 میلیون تومان درآمد ماهانه کسب کنیم؟”. این طوری بهتر میشه کسب و کارها را دسته بندی کرد و راجع به هر کدام با آمار و عدد سخن گفت.
    با تشکر

  • سلام.
    کاش در کورد تخصیص منابع و خروج از این بحران برای کسب و کارهای خرد خودمون هم صحبت میکردید
    سردمداران پلتفرم و پیک برتر سالها و با فکر روی تیمی تلاش کردن که الان بتونن از بحران جون سالم به در ببرند. و اینکه پول کجاست سوال این روزهای ماست نه اونها
    و اینکه بحران و رکود خواهد گذاشت تلاش کنیم که منِ بعد از بحران قدرتمندی بشیم
    به کمک نوشته ها و کمک های همدیگه

  • سلام محمدرضا گلنسایی
    یه سوال داشتم ازت.سهام شرکت ایران رنتر رو چطوری میشه خرید؟
    این ایمیل من هست.راهنمایی کنی ممنون میشم
    emailofficial97@gmail.com
    حمید جان از شما هم ممنونم

  • سلام
    مثل همیشه مطلب عالی بود.من پرتفوی شرکت “اسمارت آپ” رو همیشه دنبال میکنم چون با توجه به شناختی که نسبت به مدیر این شرکت دارم میدونم الکی روی استارتاپی سرمایه گذاری نمیکنند.
    یکی از استارتاپ هایی که این شرکت سرمایه گذاری کرده “ایران رنتر” هست.بنظر من آینده در دستان ایران رنتر خواهد بود.ای کاش انقدری پول داشتم که قسمتی از سهامش رو بخرم ولی چون انقدری پول ندارم بعنوان تامین کننده کالا توش فعالیت میکنم.ایران رنتر پا بگیره و جا بیفته دیگه کسی از دیجیکالا و … گوشی و تبلت و … نمیخره(با کمی اغراق) . دیجیکالا (با تمام احترامی که براش قائلم چون خودمم در مارکت پلیسش فعال هستم) هجمه سنگینی علیهش راه افتاده مخصوصا بعد از مباحث مربوط به نودیس پرداز … و خلاصه اگه با همین روند بخواد پیش بره با مشکلات عدیده ای روبرو میشه.میتونید به کامنت های صفحه ی اینستاگرامشون جوع کنید ببینید چخبره !
    سرمایه گذاری روی استارتاپ ها به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیره. مستقیم که مشخصه و غیر مستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری جسورانه که یک نمونش صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم آرمان آتی به نشانی http://armanativcfund1.com
    موفق و پیروز باشید

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.