کار تیمی

توسعه فردی، مهارت های نرم و جایگاه آن در کارتیمی

مدتی است مشغول خواندن کتاب start-up of you از رید هافمن هستم. در این کتاب به مزیت رقابتی اشاره می کند و می گوید مزیت رقابتی یک پازل متشکل از سه تکه است.

  1. دارایی ها
  2. علاقه
  3. واقعیت های بازار کار

 

دوام و بقا یک کارآفرین مستلزم برتری از رقباست – رید هافمن

 

۱- دارایی ها:

در اینجا دارایی های را به دو قسمت سخت و نرم تقسیم می کند.

سخت: پول

نرم: مهارت ها، اطلاعات، تجربیات و ارتباطات اجتماعی

جلوتر از اهمیت وجود هر دو صحبت می کند و تاکید می کند که برآورد دارایی های نرم کار دشواری است.

 

۲- علاقه:

علایق شما عبارت است از آمال و آرزوها، اهداف، انگیزه ها و دیدگاهتان نسبت به آینده

 

۳- واقعیت های بازار کار:

کارآفرین ماهر و واقعی با زیرکی نیاز بازار را تشخیص می دهد و با یک ابتکار عمل ساده از کمترین موقعیت، حد اعلای استفاده را به عمل می آورد.

 

 

در بین ۳ تکه پازل بالا، در مورد دارایی ها می خواهم صحبت کنم و فقط در مورد دارایی های نرم. همان که همه توسعه ما را در دل خودش جا داده.

دارایی های نرم یا همان  Soft Skill ها در پیشرفت و رسیدن به هدف بسیار مهم هستند. اما هم سو بودن و متناسب بودن آن ها با یکدیگر هم امر بسیار مهمی است. قبلا تحت عنوان مطلب “پاس نشیم، هیچی نمیشیم” توضیح داده بودم که در کنار تمام ۲۰ ها و ۱۹ ها اگر در زمینه ای دیگر از مهارت های نرم تجدید شویم هیچ چیز نمی شویم.

به نظر من زندگی شبیه سال اول دبیرستان است. اگر همه درس ها را ۲۰ شویم، فقط یک ۷ داشته باشیم به ما فرصت می دهند که تابستان آن درس را پاس کنیم، اما اگر در تابستان هم آن درس را مردود شویم به طور کلی یکبار دیگر باید سال اول دبیرستان را بخوانیم. مستقل از اینکه تمام نمرات دیگر ما ۲۰ باشد.

بعضی از مهارت ها در ما به دلیل اینکه خیلی پایین هستند اصلا اجازه نمی دهند سایر مهارت های خیلی خوب یا بعضا عالی ما دیده شوند.

 

سرعت یک تریلی ۱۸ چرخ را آن چرخی که معیوب است مشخص می کند. گوینده: ناشناس

 

به نظر من بهتر است که در بین مهارت هایمان هر چه زودتر بگردیم و آن مهارتی که نمره زیر ۱۰ را گرفته (یا همان چرخ معیوب تریلی ۱۸ چرخمان) را پیدا کنیم. حدس می زنم که همکاران یکی از مرتبط ترین افراد برای این موضوع هستند. چون ما در روز حدود ۸ ساعت سر کار هستیم (اگر بیشتر نباشد) حدود ۲ ساعت در راه و آماده شدن برای رسیدن به سرکار و منزل، ۶ الی ۸ ساعت هم خواب هستیم. حدود ۶ ساعت می ماند که البته این ۶ ساعت هم ساعاتی هست که پایان روز هستند و ما عمدتا خسته ایم. پس ما مفیدترین زمان روزمان را در کنار همکاران هستیم و خوش به حال آنان که همکارهای خوب، حرفه ای و با مهارتی دارند.

 

در جای دیگری از کتاب رید هافمن اشاره می کند هر چه شما مهارت های نرم بیشتری داشته باشید مزیت رقابتی یونیک تری دارید و اصطلاحا وارد اقیانوس آبی می شوید. در بخشی از کتاب دوست ژاپنی خود را مثال می زند که بعد از یکسری ارتباطات در سیلیکون ولی و بازگشت به ژاپن توانست یک کسب و کار خیلی خوب راه اندازی کند. رید هافمن می گوید این دوست من به دلیل روابط در سیلیکون ولی و ژاپن و تسلط به زبان انگلیسی و ژاپنی توانست اینکار را خیلی راحت انجام دهد. مگر چقدر آدم هستند که هم روابط اجتماعی خوب در ژاپن داشته باشند هم در سلیکون ولی ، هم ژاپنی بلد باشند و هم انگلیسی. ترکیب مهارت های نرم باعث می شود که جایگاه شما هر چه بیشتر متمایز شود.

گاهی اوقات هم یک مهارت به جا و درست اگر اضافه شود نتیجه ای سینرژی دار بوجود می آورد. به نظرم در این زمینه مطالعه “یک عدد ۱ نیازمندیم” کمکتان می کند.

 

از درون خودمان که خارج شویم و خود را در داخل یک تیم که ببینیم باز هم می توانیم همان مثال تریلی ۱۸ چرخ و چرخ معیوب را بزنیم. یک تیم مانند یک تریلی ۱۸ چرخ است و سرعت تیم را آن عضوی که کم مهارت تر، کند تر و … است، مشخص می کند. اما قبلا من برای این اعضای کم تحرک و بازدارنده تیم از تعبیر دیگری استفاده کردم، چوب لباسی درون دروازه.

وقتی در دوران نوجوانی فوتبال بازی می کردیم و یکی از بازیکنان حریف از ما رد می شد، به دفاع و بعد به دروازه بان امید داشتیم. زمان هایی که دروازه بان ما مثل چوب لباسی فقط درون دروازه می ایستاد و ما راحت گل می خوردیم خیلی حرص می خوردم. اما زمانی که هیچ کس درون دروازه نبود، من سایر هم تیمی ها وقتی توپ از ما رد می شد تا جایی که می توانستیم می دویدیم، مستقل از نتیجه تلاش ما بیشتر بود و احتمال باخت کمتر.

این چوب لباسی های درون دروازه یا همان چرخ های معیوب تریلی تیم، واقعا تیم را اگر زمین نزنند اما بسیار مستهلک می کنند و انرژی بیشتری از سایرین می گیرند.

 

لیست ۱۰ مهارت نرم: (+)

مهارت ارتباطی

کار تیمی

تطبیق پذیری

مهارت حل مسئله

خلاقیت

اخلاق کاری

ارتباطات بین فردی

مدیریت زمان

رهبری

دقت به جزییات

 

 

نتیجه گیری:
  • تا می توانیم برای توسعه مهارت های خود تلاش کنیم
  • از همکارانمان فیدبک بگیریم (اگر با انتقاد روحیه خوبی ندارید و از تمجید و تعریف خوشتان می آید، پیشنهاد می کنم حتما داستان کوتاه جالب و آموزنده را بخوانید
  • نمره زیر ۱۰ یا چرخ معیوب خود را سریعا شناسایی کنیم
  • اگر فکر می کنیم ما آن چرخ معیوب تیم نیستیم به نظرم روی نظرمان با دقت یک تجدید نظر کنیم و به دستاوردها و نتایج کارمان نگاه کنیم، آنگاه متوجه می شویم. معمولا کسی به ما این حرف را نمی زند. پس بهتر است خودمان بیشتر بگریدم و بفهمیم و بعد از آن شاید بهترین تصمیم ترک کردن آن تیم باشد. تیمی که چون دوستش داریم ترکش می کنیم.

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.9/5 - (16 امتیاز)

2 دیدگاه روشن توسعه فردی، مهارت های نرم و جایگاه آن در کارتیمی

  • حمید جان ممنون بابت حرف هایی که مکتوب کردی. این متن رو که خوندم ییشتر حرفهای اون روزت واسم جا افتاد. یک سوال. چرا تیم تلاش نکنه یا چرخ معیوب رو هل بده و رشدش بده یا حذفش کنه؟ من فکر میکنم گاهی ما آدما اینقدر با چرخ معیوب مون مسیر طی کردیم که شاید براحتی متوجه نشیم کجای کارمون ایراد داره.

    • حقیقت این هست که اگر اون شخص در تیم نتونه خودش رو رشد بده دیر یا زود اگر خودش حذف نشه تیم حذفش می کنه (اگر تیم دنبال اثربخشی باشد).
      در رابطه با جمله آخرت هم باهات موافقم، اما این نکته بستگی به تیم و میانگین سنی و حتی سن تک تک تیم هم داره. مثلا شرکتی که خیلی جوان هستن و میانگین سنی پایین هست خیلی در تغییرات چابک ترن. یا اعضای جوان یک شرکت خیلی سریع تر و راحت تر از افرادی که شکل گرفته اند تغییر می کنند (مثلا کسانی که حداقل 3 الی 5 سال سایقه کار دارند و حداقل 30 سال دارند کمتر و سخت تر از کم سن و سال ها و کم تجربه ها تغییر می کنند)

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.