چرا IIG به سرآوا نمی رسد؟

در اکوسیستم استارتاپی ایران دو شرکت سرمایه گذاری هستند که بیشترین سر و صدا را دارند و پورتفو آنان از همه قوی تر است. (منبع عکس: ECM)

 

سرآوا با سهم داشتن در کسب و کارهایی مانند: دیجی کالا، علی بابا، الوپیک، کافه بازار، ریحون، تخفیفان، ایوند و …

گروه اینترنت ایران (Iran Internet Group) با داشتن کسب و کارهایی مانند: اسنپ، اسنپ فود، اسنپ تریپ، بامیلو و …

(آن کلماتی را که بولد کردم یعنی اینکه لیدر بازار خودشان هستند) دو شرکت سرمایه گذاری بحث ما هستند.

در ادامه براساس نظر شخصی و حاصل مشاهدات خودم دو دلیل را توضیح می دهم که چرا IIG با این استراتژی ها به اندازه سرآوا موفق نمی شود:

 

۱-  کسب و کارهای سرآوا همگی هویت دارند. برند با هویت گره خورده است. شما می دانید (یا به راحتی می توانید سرچ کنید و متوجه شوید) بنیانگذار دیجی کالا، علی بابا، الوپیک و … چه کسانی هستند. می توانید آن ها راپیدا کنید، پای صحبت آنان بنشینید و بدانید این کسب و کارهای سخت، خشن و بزرگ توسط یک انسان که شبیه ما هستند بنیانگذاری شده و مدیریت می شوند. حالا می رویم ببینیم مجید حسینی نژاد چگونه علی بابا را علی بابا کرد. برادران محمدی چطور این خرده فروشی را بنا نهادن. مهدی نایبی چرا از لندن به ایران بازگشت و الوپیک را راه اندازی کرد. یک شخص، یک هویت پشت آن کسب و کارها هست و می تواند آن را به کسب و کار خود انتقال دهد. اما اسنپ هیچ بنیانگذاری ندارد، چون IIG تاکسی یاب را خرید و بعد از تغییر برند آن را به اسنپ تبدیل کرد و آن را توسعه داد. بامیلو و اسنپ فود هم هر کدام به همین شکل.

 

۲- سرآوا رسانه ای قوی در اکوسیستم استارتاپی به نام “شنبه” دارد. هر صحبت و هر خبری را می تواند به راحتی به اکوسیستم تزریق کند، اما IIG اینچنین رسانه ای را در اختیار ندارد.

 

البته سابقه فعالیت سرآوا در ایران هم خیلی بیشتر از IIG هست، اما به نظر من بهتر است IIG برای اینکه آینده ی تثبیت شده تری داشته باشد به مورد اول بیشتر دقت کند.

 

[مطلب مرتبط: این روزها پول کجاست؟]

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.2/5 - (13 امتیاز)

3 دیدگاه روشن چرا IIG به سرآوا نمی رسد؟

  • به نظر بنده مهمترین قسمت در این پازل رسانه هست.اگر IIG هم به سمت یه رسانه ی بزرگ بره قطعا نتیجه ی بازی می تونه تغییر کنه.

  • با نظرتون موافقم و اینکه داشتن یک بنیانگذار واقعی میتونه به برند قدرت عجیبی بده و به گفته خودتون سابقه سرآوا خیلی بیشتر از IIG هست و IIG تونسته در این مدت کوتاه سهم نسبتا قابل توجهی از بازار خودش رو بدست بگیره و لیدر بشه ( دقیقا مثل اسنپ ) ولی چیزی که به نظر من تونسته به IIG قدرت بده پرفرکانس بودن خدماتشون هست ؛ مثلا ما روزانه دوبار از اسنپ فود یا اسنپ و یا هردو استفاده میکنیم نه صرفا من بلکه تعداد قابل توجهی از افراد این کار رو میکنن ولی من خودم شخصا آخرین باری که از دیجی کالا خرید کردم رو اصلا به یاد ندارم .
    به نظر من سرآوا قدرتشو از بنیانگذار و قدمتش میگیره ولی IIG از مردم تغذیه میکنه که آینده درخشان تری میتونه داشته باشه .

  • حمید جان فکر میکنم تفاوتی در روند رشد این دو گروه وجود دارد . بر خلاف سرآوا IIG با توجه به سیاست های راکت اینترنت فقط بخش خاصی از بازار که به بلوغ خاصی رسیده باشند یا همه گیر باشند را مورد هدف خود قرار داده . ولی سراوا سعی کرده یک اکوسیستم بسازه که بتونه هم نبض اکوسیستم و هم ارزش های افزوده ای برای پورتفولیو خود ایجاد کنه .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.