کابوس های تجارت 2

قبلا در مورد “کابوس های تجارت 1” مطلبی منتشر کرده بودم.

این بار در قسمتی دیگر از این مستند جذاب، آموزنده و کاربردی تعدادی از اشتباهاتی را می بینیم که باعث می شود شرکت ها دچار مشکلات بزرگی شوند و بعضا کلا نابود شوند.

5 کسب و کار در این قسمت بررسی می شود.

کسب و کار اول:

شرکت پرُکتر اند گمبل (P&G) یکی از بزرگترین شرکت های موجود در دنیا هست که به احتمال زیاد شما حداقل یکی از محصولات آن ها را استفاده کرده اید.

اقدام به تولید نوشیدنی غیر الکلی می کند که توانایی رقابت با پپسی و کوکاکولا را دارد، اما بعد به دلیل اشتباهی سهم بزرگی از بازار را دوباره واگذار می کند.

کسب و کار دوم:

جاروبرقی هوور است که به دلیل یک اشتباه در بازاریابی کل شرکت تعطیل می شود.

کسب و کار سوم:

جواهر آلات رَتنِر است که به دلیل یک اشتباه خیلی خیلی ساده کل شرکت به باد می رود. (حتما این راببینید، واقعا غیر قابل باور است. گاهی اوقات می خواهیم یک اشتباه را تصحیح کنیم باز هم بدتر می شود)

یاد این شعر افتادم که چند روز پیش در کانال تلگرام مسعود بهنود شنیده بودم:

چون بد آید هر چه آید بد شود / یک بلا ده گردد و ده، صد شود

آتش از گرمی فتد، مهر از فروغ / فلسفه باطل شود، منطق دروغ

بسته ماند چشم عقل کنجکاو / بشکند گردونه ای را شاخ گاو

کسب و کار چهارم:

اشتباه اپل د رمشکل فنی آیفون 4 و عدم رسیدگی به آن، تا اینکه خود استیو جابز مشکل را مرتفع می کند.(واقعا چقدر زیبا از این مشکل جان سالم به در می برند و مدیریت، رهبری و کاریزمای استیو جابز بسیار به این مشکل کمک می کند)

کسب و کار پنجم:

مربوط به یکی شرکت عطر می باشد که روش نامناسبی را برای تبلیغات در نظر می گیرد.

(این فیلم را در آپارات خودم بارگذاری کردم تا سایر دوستان هم استفاده کنند. به دوستانی که در زمینه بازاریابی، برندینگ، کارآفرینی و استارت آپ فعالیت می کنند شدیدا توصیه میکنم که آن ها را ببینند.)

 

با تشکر
حمید طهماسبی
5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه روشن کابوس های تجارت 2

  • بسيار مفيد و آموزنده بود

  • حمید جان سلام
    واقعاً ذهنم درگیر شد . تمامی این شرکت ها گروه های بزرگ تجاری بودن که به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده بودن و سعی در بهتر شدن خودشون و کسب بازار بزرگتر تلاش داشتن . چه اشتباهاتی!!!!!
    واقعً آموزنده بود . باید بارها این مستند رو دید . ما همیشه از موفقیت شرکت های بزرگ صحبت میکنیم اما دیدن شکست ها چقدر میتونه به نوع قدمی که میخوایم برداریم کمک کنه .
    چقدر که صداقت در برابر مشتری مهم هست و اشتباه در این نکته به راحتی میتونه کل اعتباری رو که ساختی از بین ببره . چقدر ارزش دادن به برند و در نظر گرفتن جایگاه مشتری مهم هست . واقعً مدیرایی که بعد از شکست تمام رویاهاشون از هم میپاشه چه شرایط غیر قابل تجملی رو سپری می کنن .
    چقدر دید یک مدیر و سخنرانی ایی که میکنه میتونه شرکت رو از منجلاب نجات بده و در نهایت بررسی دقیق روی بازار هدف و اینکه مسیر حرکت رو به کدام جهت تغییر بدی میتونه یک شرکت معتبر رو از پا دراره یا بزرگترش کنه.
    مرسی که این مطلب بسیار مفید رو اینجا گذاشتی تا همه ی ماها بتونیم ازش استفاده ببریم و امیدوارم انقدر خوب از این تجربیات درس بگیریم تا بتونیم بهتر تصمیم گیری کنیم و جهت حرکت رو پیدا کنیم .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.