موز رنک (MOZRank) چیست؟

موز رنک ، ماز رنک یا  MozRank   یکی از مقیاس های ابداعی سایت MOZ است که در سه سطح دامنه، صفحه و لینک قابل تعریف و استفاده است. MozRank نمادی از “محبوبیت” یک دامین یا صفحه است. موز رنک عددی لگاریتمی و بین ۰ تا ۱۰ است. به دلیل همین لگاریتمی بودن MozRank  است که ارتقا از مثلا ۳ به ۴ بسیار ساده از ۷ به ۸ است. مبنای این امتیاز، دامنه ها و صفحاتی است که به یک دامین یا صفحه مشخص لینک می دهند.

موز رنک

 

[مطلب مرتبط: خرید بک لینک ]

مطلب مرتبط: نحوه لینک بیلیدنگ

 

گاهی برای MozRank یک عدد متوسط تعریف می شود که غالبا کسری و کمتر از یک است. آیا این به آن معناست که آن صفحه اهمیت و ارزش کمی دارد؟ خیر اینطور نیست. به دلیل وسعت فضای وب و صفحات زیادی که در آن وجود دارد، وجود صفحات با درجه اهمیت کم و در نتیجه موز رنک پایین اغلب متوسط را کاهش می دهند. در حالی که ممکن است این عدد متوسط حاصل اعمال شدن موز رنک ۳، ۴ و حتی بالاتر باشد.

MozRank  رنک دهی را از طریق بررسی تعداد زیادی کوئری های متفاوت (برای یک لینک خاص) انجام می دهد و کمتر به صفحاتی که فقط برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه شده اند، می پردازد. بنابراین در عمل شبیه Google PageRank سابق عمل می کند. ( یکی از الگوریتم های گوگل که دیگر آپدیت نمی شود.)

 

[مطلب مرتبط: دامین اتوریتی ]

 

MOZRank – موز رنک

نکته دیگری که در مورد MozRank خوب است بدانید این است که با لینک دادن از یک صفحه به صفحه دیگر در حال انتقال ارزش به صفحه مقصد هستید یا کمی تکنیکی تر بگوییم ، در حال انتقال MozRank به پیج مقصد هستید. بنابراین هرچه تعداد لینک ها بیشتر شود صفحه مبدا اصطلاحا دچار dilution یا رقیق شدگی ارزش می شود و در مقابل صفحات با تعداد لینک کمتر، در رقابت کم می آورد. بنابراین هر صفحه یک مقدار مشخص و البته قابل محاسبه از ارزش را داراست که مهم است که چطور و کجا آن را خرج می کند.

 

MozRank خوب چه عددی باید باشد؟ (ابزار بررسی موز رنک)

باید توجه کرد که در اینجا چیزی به نام خوب یا بد وجود ندارد. چون با یک مقیاس نسبی طرف هستیم و آن “اهمیت” یک صفحه یا دامین  در مقایسه با دیگر دومین و صفحات موجود در وب است. هر چه یک دامین یا صفحه MozRank بالاتری داشته باشد از اهمیت بیشتری برای موتورهای جستجو برخوردار است و این اهمیت و اعتبار به دامین و صفحه ای که به آن لینک می دهد  نیز منتقل می گردد. برای روشن تر شدن موضوع شاید بد نباشد که یک عبارت دیگر به نام  Link Equity را تعریف نماییم.

 

Link Equity  چیست؟ (یکی ابزارهای بررسی Link Equity سایت خوب SEO View Tools است)

گفتیم هنگامی که یک صفحه به صفحه دیگری لینک می دهد در واقع به صفحه مقصد ارزش و اعتبار می بخشد. Link Equity ارزشی است که لینک های مشخص بین صفحات رد و بدل می کنند. این یکی از فاکتورهای رنک دهی در موتورهای جستجو است و خود آن وابسته به فاکتورهای دیگری مانند page authority ، مرتبط بودن لینک و چندین فاکتور دیگر است.

یکی از نکته های جالب در زمینه link equity یا “ارزش لینک”، که اتفاقا برای سئو کارها بسیار مهم است، مقدار ارزش منتقل شده از یک صفحه به صفحه دیگر  است. این موضوع آنقدر مهم است که آنها تصمیم می گیرند که برخی لینک ها  را follow  و برخی دیگر را nofollow  کنند تا به این ترتیب مقدار value  منتقل شده را کنترل نمایند. Link equity هم برای external link  و هم برای internal link قابل تعریف است.

برای اینکه تشخیص دهید یک لینک مشخص، “ارزش” کافی را منتقل می کند یا خیر، پرسیدن سوالات زیر می تواند بسیار کمک کننده باشد:

  • آیا لینک مرتبط است؟ ( تکراری به نظر می رسد اما هنوز مهم است.)
  • آیا سایت لینک دهنده مطمئن و قابل اعتماد است؟ ( اگر کمی با فضای وب و بازی های آن آشنا باشید، احتمالا می دانید منظور چیست.)
  • آیا لینک follow است؟
  • آیا لینک قابل crawl شدن است؟
  • چه تعداد لینک توی صفحه است؟ ( بالاتر توضیح داده شد.)
  • لینک در کجای صفحه قرار گرفته است؟
  • وضعیت HTTP صفحه لینک شده چطور است؟( صفحاتی که redirect 301 دائمی دارند، link equity خود را حفظ می کنند.)

 

گفتیم موز رنک (MozRank) را در سه سطح دامین ، صفحه و لینک تعریف می کنند بنابراین اگر در فضای وب به عبارتی مانند:

DMR) Domain- level MozRank)

MozRank passed و …

برخورد کردید کاملا آرامش خودتان را حفظ کنید.  اولی MozRank را در سطح دامنه و دومی در سطح لینک مورد بررسی قرار می دهد. بنابراین آنچه به نام MozRank  یا MR  می شنوید اشاره به موز رنک پیج یا صفحه دارد.

 

با تشکر

نیلوفر کشاورز
4.7/5 - (12 امتیاز)

1 دیدگاه روشن موز رنک (MOZRank) چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.