چگونگی شروع یک جنبش

چند مدت پیش که در حال خواندن مطالبِ webmindset بودم، به مطلب قسمت دوم بررسی کتاب “قبله” ست گادین رسیدم. در انتهای آن یک فیلم 3 دقیقه ای بود که بسیار برای من جالب بود.

محسن بازیاری نسخه دیگری از این فیلم 3 دقیقه ای را در TED پیدا کرد و برای من ارسال کرد. این ارائه TED در مورد رهبری و چگونگی ایجاد یک جنبش می باشد.

در این فیلم پسری فقط با یک شلوارک در حال رقصیدن است.

اول از همه خودتان می دانید که یک رهبر باید جرات این را داشته باشد جلوی چشم باشد و مسخره اش کنند، اما این کار که انجام می دهد برای پیروی کردن خیلی ساده است.

چیزی نمی گذرد که یک نفر دیگر به او ملحق می شود. (Fist Follower). اولین پیرو نقش کلیدی دارد. او قرار است که به بقیه نشان دهد که چگونه پیروی کنند. در این قسمت رهبر با او به صورت مساوی و در یک جایگاه برخورد می کند چون او قرار است به بقیه نشان دهد که چگونه پیروی کنند.. در نتیجه همه ماجرا دیگر به رهبر (نفر اصلی) ختم نمی شود. حالا اولین پیرو دوستانش را صدا می کند. اولین پیرو خودش در حقیقت به شکلی رهبر محسوب می شود. جرات پیدا می کند تا بهترین باشد و دیده شود. اولین پیرو کسی است که به یک دیوانه تنها کمک می کند که به رهبر تبدیل شود. حالا دومین پیرو هم وارد می شود، الان دیگر یک دیوانهِ تنها نیست، یا دو دیوانه تنها. الان سه نفر هستند و سه نفر یعنی جمعیت (یک جمع) و جمعیت یعنی خبر.

در اینجا دیگر پیروان جدید از پیروان قبلی تقلید می کنند نه رهبر.

پس از آن دونفر دیگر اضافه میشوند و بعد از آن سه نفر دیگر. الان دیگر یک حرکت شکل گرفته است. هر چه افراد بیشتری ملحق می شوند کمتر ریسک وجود خواهد داشت.

الان دیگر کسانی که بیرون ایستاده اند دلیلی برای ملحق نشدن ندارند.

 

 

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.6/5 - (9 امتیاز)

1 دیدگاه روشن چگونگی شروع یک جنبش

  • حمید، با توجه به علائقت و چیزهایی که دنبال میکنی فکر کنم از کتاب درک سیورز (سخنران ویدئویی که گذاشتی) هم خیلی خوشت بیاد.
    کتاب ساده و کوچکیه. نگاه خیلی متفاوت و خاصی هم به بیزنس داره (به نظرم شباهت های زیادی به نظر محمدرضا داره)
    خودشم کسب و کار خیلی موفقی داشت ( استیوز جابز میخواست کسب و کارشو بخره )

    اشاره کردی به ست گودین.
    ست گودین هم این کتاب رو خیلی دوست داره:
    nything You Want is a business book like no other. Derek Sivers built a business a different way, a human way. He did it with no investment and a series of apparently crazy principles. And they work. They worked for him and they might work for you. A brilliant book.
    همینطور تیم فریس و خیلی های دیگه
    خلاصه فکر کنم از کتابش خوشت بیاد. خوندنش هم 1-2 ساعت زمان میبره
    https://sivers.org/a
    کتاب صوتی داره. یه سری انیمیشن هم براش ساختن :
    https://sivers.org/anything
    تاثیر خیلی مثبتی روی زندگی خودم داشته. میتونم ساعتها در موردش حرف بزنم ولی بیشتر از این پرحرفی نکنم بهتره.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.