کار اصلی من در شرکت

این مطلبی که می نویسم بیشتر از جنس برون ریزی ذهنی است و صرفا تجربه شخصی و بررسی مسائل از نگاه من است. پس اصراری بر درست بودن آن ندارم.

اخیرا هر وقت با دوستان می نشینیم و در دیدگاه یا نقطه نظری به تعارض می رسیم می گویم: گذر زمان مشخص می کند که چه کسی درست می گوید.

 

 

لزوما صحبت و نظر من نمی تواند درست باشد، گذر زمان و هزار و یک چیز دیگری که در آن دخیل است در سال های آینده نشان می دهد که چه چیز درست بود و چه چیز غلط. به نظر من مهم نیست که چه دیدگاهی غلط است، مهم این است که چند دیدگاه درست در ما وجود دارد. همیشه مثال می زنم که زیباترین بینی دنیا با خوشرنگ ترین چشم و بهترین فرم صورت و زیبا ترین ابرو و … اگر روی هم جمع شوند دلیل بر این نمی شود که شما زیباترین چهره دنیا را ساخته اید. مهم این است که اگر این بینی بزرگ است بقیه المان های صورت در کنار هم ترکیب زیبایی را بسازند.

 

مطلب مرتبط: مشاور کسب و کار اینترنتی

 

در ماه های اول خدمت از ما (حدود ۲ سال پیش) کار من تولید محتوا و سئو بود. رفته رفته کار به کل دیجیتال مارکتینگ رسید و بعدا به استخدام های شایسته. اما امروز عمده فعالیت تیم سازی و شبکه سازی است. در سال های گذشته چند سالی درگیر شرکت های بازاریابی شبکه یا همان هرمی بودم. آنجا تیم سازی را خوب یادگرفته بودم. از آن مهم تر ساده سازی نکات آموزشی، تفویض اختیار و تکثیر از روی خودمان. تکثیر موثر در تیم بسیار مهم است.

مدتی درگیر درآوردن قیمت خدمات، مدتی مشغول استخراخ تایپ پربازدیدهای خدمت از ما، مدتی تصمیم گیری در مورد اینکه چه خدماتی را ارده دهیم.

مطلب مرتبط: معرفی خدمت از ما

همانطور که قبلا هم در “۴ لازمه کسب و کار نوپا” گفته بودم، تیم سازی به درون سازمان نگاه می کند و شبکه سازی به بیرون از سازمان.

عمده فعالیت تیم سازی من مربوط به بستن تیم فنی است. همان که اکثر فعالان این حوزه از کمبود نیروی متخصص در آن گله دارند. این جمله در بین ما مرسوم است: این روزها همه دنبال دولوپر هستند، شما چطور؟

شبکه سازی را هم شاید بتوان گفت از گرفتن مشاور حقوقی و مشاور مالی شروع شد. هر چه کسب و کاری بزرگتر می شود مسائل حقوقی و مالی-حسابداری برای آن ها پر رنگ تر می شود. بعد از ۶ ماه دوندگی بالاخره این قسمت تمام شد و در حال حاضر از بهترین های ایران را در کنار خودمان داریم. کیفیت انجام این تسک باید از ۱۰، ۱۰ می بود فقط به دلیل حساس بودن هر دو.

شبکه سازی یک پروژه نیست بلکه تا زمانی که کسب و کار نفس می کشد باید نبض شبکه سازی هم بزند. حتی می توان گفت بعد از آن هم اگر کسب وکاری نبود بهتر است شبکه حفظ شود و کماکان ادامه داشته باشد. چه بسیار کسب و کارهایی که از دل شبکه ها متولد شدند. داشتن کسب و کار بزرگ بدون شبکه ای گسترده و البته با کیفیت، توهمی بیش نیست.

وظیفه دیگری که باید تا ۶ ماه آینده انجام شود پیدا کردن سرمایه گذار است. (این را تا به حال در زندگیم انجام ندادم اما حدس می زنم کار جالب و پر چالشی باشد)

اگر امروز از من بپرسند کار من در شرکت چیست؟ می گویم من دوغاب هستم. کف مجموعه می ریزم و هر کجا که خلل و فرجی باشد آن را باید پر کنم. یک روز سئو و دیجیتال مارکتینگ، روز دیگر تیم سازی و شبکه سازی و روز دیگر جذب سرمایه. نمی دانم فردا کدام سوراخ را بایستی پر کنم.

اوایل فعالیت “خدمت از ما” هر رقیبی که پیدا می شد سریع آن را چک می کردم و به لیست رقبا اضافه می کردم. اما حالا هر چه تعداد این شرکت ها بیشتر می شود دیگر برایم مهم نیست. چون مدیریت یک سرویس مارکت پلیس با این تعداد سرویس و افراد مختلف بسیار کار سختی است. این را از حرکات پارتیزانی رقبایمان هم به راحتی می توان متوجه شد.

صحبت های بیشتری در این موارد دارم اما می خواهم حتما خودم تمام شان را تست کنم، اگر جواب دادند آنگاه با شما به اشتراک بگذارم.

 

پی نوشت: مطلب مرتبط درباره خدمت از ما

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.7/5 - (25 امتیاز)

7 دیدگاه روشن کار اصلی من در شرکت

  • سلام جناب طهماسبی
    از سال ۹۷ تا الان حدود۴ سال گذشته و خیلی برام جالبه اون روزایی که این بحثا میشد من در کسب و کار دیگه ای بودم و یک ثانیه فکر نمیکردم تا اخر عمرم بخواد چیزی تغییر کنه چه برسه به اینکه چندین بار تغییر کنه
    الان یک سوال دارم امروز جایگاه خدمت از ما چطوری میبینید.محکم و استوار،امکان رقابت و آسیب پذیری وجود داره،محاله کسی شکستمون بده،میترسم شاید فکر و ایده ای بیاد و یکدفعه همه این سال ها رو به قول خودتون تیکه تیکه کیک سهم مارو بردارو بره و و و
    برام جالبه اول جوابتونو بشنوم بعد جوابتون تصمیم بگیرم حرف خودم بازگو کنم یا خیر
    سپاسگزارم

  • سلام خیلی خلاصه گفته شه بود
    میشه در مورد شبکه سازی بیشتر توضیح بدید حالا یا در جوابم به طور کامنت یا خیلی ممنون میشم که در اینده به صورت یک پست.

  • سلام حمید عزیزم
    مرسی بابت این مطلب و البته مطلبهای دیگر ، (اخیرا هر وقت با دوستان می نشینیم و در دیدگاه یا نقطه نظری به تعارض می رسیم می گویم: گذر زمان مشخص می کند که چه کسی درست می گوید.) حدود 6 7 بار این جمله رو خوندم و به این فکر میکردم که واقعا گذر زمان چقدر می تونه همه چیزو تغییر بده (حتی به ظاهر) چقدر براحتی طرز فکرا عوض میشه خواسته ها تغییر میکنه، یاد این افتادم که همیشه میگفتی باید همه ی رقیبای کاریمو بشناسم ولی حالا به تنها چیزی که فکر نمیکنی همینه…
    موفق باشی *:

    • سلام
      اگر دقت کنی گفتم از بس سخته و می دونم کسی به این راحتی نمی تونه این کار رو انجام بده گفتم. البته هنوز هم به شناخت رقبا اعتقاد دارم
      اما الان طراحی محصول براساس نیاز کاربر (Product Market Fit) بیشتر برام مهمه
      البته من الان در جایگاهی نیستم که بگم حرف هام درسته
      اما همین رو هم گذر زمان مشخص می کنه (حداکثر تا سال اینده – چیزی که من فکر می کنم)

  • بسیار درست و خوب
    گذر زمان.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.