از این بدتر هم میشه

اگر قرار باشد برچسبی بر روی من زده شود، آن “خوش بین بودن” و “مثبت نگاه کردن به مسائل” است. عموما اطرافیان من را به یک آدم با انرژی می شناسند

اما

بگذارید یک صحبت را خیلی راحت و بی پرده به شما بگویم، همانطور که می دانید شرایط بد است (نه بد کلمه خوبی نیست، حق مطلب ادا نمی شود)، شاید بدتر هم بشود. حدس من این است که شرایط رو به بهبود برود، اما چه بهبودی؟! مثلا دلار بشود ۲۰ هزارتومان (اگر اسم این را بهبود بگذارید)

با نگاه به سال های گذشته متوجه می شوید که توسعه خاصی در این کشور صورت نگرفته است و با این روند هم من فکر نمی کنم اتفاقی بیافتد.
اگر به فکر این هستید که این کشور بهتر می شود دو توصیه برای شما دارم: (نظر شخصی)
۱- مهاجرت کنید
۲- سطح توقعات خود را پایین بیاورید و آرزوهایتان را براساس جغرافیا تنظیم کنید

آیا شرایط از این بدتر هم می شود؟

دو اتفاق می تواند شرایط را از این بدتر کند. هر دو احتمالی هستند، اما ضعیف و قوی آن ها را خودتان تحقیق کنید.

۱- جنگ شود (یعنی افتضاح ترین حالت ممکن)

قطعا این گزینه مطلوب هیچ کس نیست و نخواهد بود. همانطور که خودتان هم می دانید ما مردم، افراد معمولی هستیم و بخشی از سرنوشت مان به دست دولتمردانمان هست.
پارسال را به خاطر میاورید یا نه؟ من که بعد از پرتاب چند موشک از سمت ایران، هر شب منتظر یک اتفاق یا حادثه بودم.

۲- اینستاگرام در ایران تعطیل شود

بعد از اینکه کرونا به شدت همه گیر شد و شرایط را کاملا به هم ریخت، خیلی از افراد متوسط جامعه به سمت اینستاگرام برای فروش بیشتر هجوم بردند. البته اینستاگرام از قبل هم برای مشاغل کوچک و خانگی کانال تاثیرگذاری برای فروش محسوب می شد.

طبق گزارشات حدود ۲۵۰ هزار کسب و کار خانگی بر بستر اینستاگرام ارتزاق می کنند. شاید الان با خودتان فکر کنید که مگر می شود که مسئولین به همین راحتی این کانال را فیلتر کنند؟ پس تکلیف این ۲۵۰ هزار کسب و کار چه می شود؟ امکان ندارد  و …
باور کنید من کاملا اطلاع دارم ۲۵۰ هزار کسب و کار یعنی دقیقا چقدر، چون هم کسب و کار دارم و هم بلدم تا ۲۵۰ هزار بشمارم.
برای اینکه شما هم متوجه شوید، باید خدماتتان عرض کنم که تعداد سوپر مارکت های بزرگ و کوچک در ایران حدود ۱۰۰ هزارتا هست. (طبق گزارش دیوار). پس فکر می کنم همه ما متوجه شدیم در مورد چه عدد بزرگی صحبت می کنیم. شاید خیلی ها الان دیگر با قطعیت بیشتری بگویند پس اینستاگرام بسته نمی شود.

رفتارها و تصمیم های مسئولین در گذشته نظر من و شما را متاسفانه تایید نمی کند.
در سال ۹۶ که تلگرام در ایران بسته شد، حدود ۲۰۰ هزار کسب و کار بر روی آن فعالیت داشتند. (منبع)
پس روی کاغذ و با نگاه به رفتارهای گذشته مسئولین این اتفاق اصلا دور از ذهن نیست.

ایران، کشور بایدها

چند مدت پیش با دوستی صحبت می کردم. برای من از علایق اش توضیح می داد و می گفت دوست دارم این کار را بکنم و به آن کار علاقه ندارم. حرف هایی که به آن دوستم زدم را می خواهم اینجا بازگو کنم.
ایران کشور انجام کارهای دوست داشتنی نیست، ایران کشوری است که تو باید در آن کارهایی را انجام دهی که باید انجام دهی. اگر کارهایی که “باید انجام دهی” را خیلی خوب انجام دهی و آن ها را دوست داشته باشی، شاید بعدها اگر همه چیز خوب پیش رود کارهایی را انجام دهی که دوستشان داشتی.

این را نمی دانم از کجا شنیدم، اما برای زندگی در این کشور جمله مهمی است:

کارهایی که باید انجام دهی را دوست داشته باش
تا بعدا کارهایی که دوست داری را انجام دهی

 

با تشکر
حمید طهماسبی

4.5/5 - (118 امتیاز)

1 دیدگاه روشن از این بدتر هم میشه

  • خدا رو شکر کارهایی را انجام می‌دهم و از آنها ارتزاق می‌کنم که عاشقانه دوستشان دارم. واقعا از اینکه مجبور نیستم کارم و شغلم رو به اجبار دوست داشته باشم، خیلی خوشحالم.
    اما حمید عزیز.
    امیدوارم حال “خدمت از ما” خوب باشد. روند رشدش را دوست دارم. و اینکه لحظه شماری می‌کنم تا بالندگی و فرا ایرانی شدنش را ببینم. همیشه مجموعه‌هایی را که کاملا به صورت ارگانیک رشد می‌کنند، تحسین می‌کنم.
    تعطیلی شبکه‌های اجتماعی در ایران باعث شده افراد زیادی ضربه بخورند. بیش از ۹۰ درصد آنها هم که دانش طراحی، احداث و مدیریت یک وبسایت کامل را ندارند. به همین دلیل پلن B وجود ندارد. اما به نظرم ما که از این دانش برخوردار هستیم، باید به فکرش باشیم. حتی علاوه بر آن شایسته است که پلن C هم داشته باشیم.
    در مورد کسب و کار هم چنین اعتقادی دارم. هم اکنون در حال زمینه چینی یک کسب و کار آنلاین و یک کسب و کار فیزیکی هستم. یکی دو پروژه دیگر نیز به طور موازی در جایگاه مشاور کشاورزی پیش می‌برم.
    در این چند سال احساس کردم برای منی که اعتقاد به تمرکز روی یک کسب و کار ندارم، اهمیت یادگیری و تسلط بر علم و مهارت سیستم سازی در کسب و کار بسیار مهم‌تر از سایر مهارت‌هاست.
    به هر حال بدون اینکه در کلاس درس‌ات بشینم درسهای زیادی از کلاس متمم و سیر پیشرفت کسب و کارت داشتم.
    ای کاش می‌شد از آدمای خوش فکر و پرتلاش و کارآفرین نکثیر کرد!
    پایدار و سبز و جاری باشی.
    با احترام
    یعقوب دلیجه.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.