استراتژی کلمات کلیدی

.در این قسمت می خواهم برای تان از کلمات کلیدی و استراتژی کلمات کلیدی، برای تعیین و مشخص کردن آن ها بیشتر بگویم

سرچ کلمات کلیدی چیست؟

سرچ کلمات کلیدی را می­ توان به عمل لیست­ کردن کلمات مورد نظر شما برای رسیدن به رتبه ­ی دلخواه در آن کلمات گفت. استراتژی کلمات کلیدی عبارتند از تمامی تصمیماتی که در سرچ کلمات اتخاذ می­ نمایید. سرچ کلمات کلیدی، پایه و اساس تمامی بازاریابی ­های کلمات است. این امر با توضیح کسب و کار شما به زبان مخاطبانتان آغاز می­گردد. بعلاوه سرچ کلمات کلیدی به شما کمک می­ کند تا بدانید در چه کلماتی باید رتبه­ ی خوبی داشته باشید و یا هدفتان را بر روی چه کلماتی بگذارید. از نظر ما، سرچ کلمات کلیدی ۳ مرحله دارد. نخست باید مأموریت و هدف از شغلتان را بنویسید. پس از آن تمامی کلماتی را که می خواهید با آنها شناخته شوید را لیست کنید. و در آخر برای تمامی این کلمات landing page  بسازید. در فصل بعد این سه مرحله را به طور کامل برایتان توضیح می­دهیم. بعد از اینکه سرچ کلمات کلیدی را کامل کردید، می بایست یک نمای کلی واضح از شرایط مخاطبانی که هدف شما هستند داشته باشید. و اینکه خود شما می­خواهید که صفحات وبسایت شما با چه کلمات کلیدی پیدا شوند. این بررسی اجمالی را می­توانید به عنوان یک راهنما در نوشتن مطالب سایتتان در نظر بگیرید.

استراتژی کلمات کلیدی

 

[مطلب مرتبط : سئو چیست و متخصص سئو | خدمات سئو ]

چرا سرچ کلمات کلیدی اهمیت دارد؟

تحقیق صحیح در مورد کلمات کلیدی به شما می ­گوید که مخاطبین شما چه شرایطی را برای سرچ در نظر می­ گیرند. و دانستن این مطلب بسیار حائز اهمیت است. برخی از اشخاص از کلمات کلیدی بخصوصی استفاده می­ کنند و محصولاتشان را با همان کلمات توضیح می ­دهند، در حالی که بازار هدف آنها، کلمات دیگری را سرچ می­ کنند. بهینه­ سازی کلماتی که مردم آنها را سرچ نمی ­کنند هیچ منفعتی ندارد. کلمات کلیدی خود را به دقت انتخاب کنید و مطمئن شوید که بازار هدف شما همان کلمات را استفاده می کنند و پس از آن تمامی تلاش خود را برای بهینه­ سازی وبسایت خود در راستای آن کلمات انجام دهید.

کلمات و عبارات keywords and keyphrases

ما عموماً از اصطلاح کلمات کلیدی استفاده می­ کنیم ولی لزوماً منظورمان یک کلمه نیست. “سئوی وردپرس” یک کلمه کلیدی است همانطور که “افزونه ­ی گوگل آنالیتیک” نیز یک کلمه کلیدی محسوب می­ شود. بنابراین شما می ­توانید کلمه کلیدی داشته باشید که ترکیب چند کلمه باشد. ما به این “عبارات کلیدی” نیز “کلمه کلیدی” می­ گوییم.

کلمات کلیدی دم بلند long tail keywords

هرچه کلمه کلیدی بلندتر (و تخصصی تر) باشد می ­تواند رتبه­ ی بهتری در سرچ به دست آورد. کلمات کلیدی تخصصی ­تر که معمولا بلندتر هم هستند به طور معمول به عنوان” کلمات کلیدی دم ­بلند” نامیده می­ شوند. کلمات کلیدی دم­ بلند تخصصی ­تر و غیر معمول­ تر هستند. این کلمات تمرکز بیشتری بر روی هدف دارند.

چگونه جستجوی کلمات کلیدی خود را اجرا کنیم

در این مطلب ما شما را قدم به قدم برای جستجوی کلمات کلیدی همراهی می­ کنیم. و نکات کاربردی را برای آغاز جستجوی کلمات کلیدی به شما می­ گوییم.

مرحله اول: مأموریت شما چیست؟

قبل از انجام هر کاری ابتدا به مأموریت خود فکر کنید. شما می ­بایست به اینگونه سوالات فکر کنید: شما که هستید و وبسایت شما در مورد چیست؟ چه چیزی آن را متمایز می­ کند؟ و چه وعده هایی در وبسایت تان داده اید؟ اکثر افراد توانایی دادن پاسخ مؤثر به این سوالات را در ابتدا ندارند. بنابراین برای این کار وقت بگذارید. زمانی که توانستید با جزئیات دقیق به این سوالات پاسخ دهید مرحله­ی اول را طی کرده ­اید که مهم ترین مرحله در استراتژی کلمات کلیدی است. تجارت ها زاییده ی ایده ها هستند، برخی از آنها فوق العاده و برخی دیگر ناکارآمد می شوند. اما تمامی آنها زاییده ­ی ایده­ای است که شما می ­توانید آن کار را متمایز از دیگران انجام دهید، و می­ توانید چیزی را به بازار اضافه کنید. کلمات کلیدی تان می بایست انعکاسی از تمامی وعده ها،مزیت هاو تمایزات شما باشد تا مردم بتوانند با آنها شما را پیدا کنند. بنابراین مرحله­ ی اول سرچ کلمات کلیدی نوشتن مأموریت شماست. شما باید بدانید که چه چیزی شما را از رقبا متمایز می­ کند. برای این کار وقت بگذارید و حتماً بر روی کاغذی آنها را یادداشت کنید. البته یادداشت بر روی کامپیوتر یا تبلت هم گزینه­ های خوبی هستند.

در نظر بگیرید: رقابت در بازار

هر چقدر هم ایده­ ی شما در مأموریت فروشتان هوشمندانه باشد باز هم به بازاری که در آن قرار دارید ارتباط مستقیم دارد. برخی بازارها وحشتناک رقابتی هستند و شرکت­ های زیادی در نتیجه ­ی جستجوی کلمات یافت می­ شوند. این شرکت ها بودجه هنگفتی را صرف سئو و بازاریابی آفلاین کرده­ اند. رقابت در چنین بازارهایی بسیار دشوار است و همانطور گرفتن رتبه ­ی بالا نیز سخت است. فرض کنید که برای رفتن به هاوایی بلیط کشتی کروز می­ فروشید. تسهیلات زیادی را برای بچه ­ها، مادرها، سالمندان، جوانان و مادرهای مجرد قرار داده ­اید که مناسب تمامی سنین باشد. تحویل چنین کشتی با داشتن تسهیلات برای مادرهای مجرد می­تواند تسهیلات شما را منحصر به فرد کند. به دنبال شاخص ه­ای باشید که شما را از رقبا متمایز کند. این همان چیزی است که باید مأموریت، هدف و ارائه­ ی شما به مخاطبین باشد. آغاز کار در یک بازار کاملاً رقابتی بدان معناست که شما می ­بایست به عنوان عضو کوچکی آغاز به کار کنید. در ابتدا نام کوچکی در آن بازار دارید اما پس از مدتی در بازار کشتی هاوایی معروف می­ شوید و پس از آن می­توانید یک مرحله بالاتر بروید و کشتی خود را به افراد بیشتری بفروشید. پس از آن مأموریت شما کلی ­تر و بزرگتر می­ شود.

مهم: استراتژی کلمات کلیدی یکی از اولین قدم ها برای ورود به رقابت در فضای آنلاین است. سعی کنید آن را جدی بگیرید.

مرحله دوم: لیستی از کلمات کلیدی تهیه کنید

مأموریت خود را در ذهن بسپارید، و به سراغ اصلی­ ترین گروه بالقوه­ ی خریدارن بروید. این افراد به دنبال چه چیزی هستند؟ از چه شرایطی برای سرچ در مورد محصولات شما استفاده می ­کنند؟ تمامی این سوالات را از خود بپرسید و تمامی پاسخ هایی را که می توانید به این سوالات بدهید را یادداشت کنید. اگر مأموریت تان واضح باشد، شما می­ توانید تصویر واضحی از بازار هدف را در ذهن تان داشته باشید.(عواملی که باعث تمایز شما از رقبا می­ شود). این­ها مسائلی است که شما باید به دنبالش باشید. در نظر بگیرید: مطمئن شوید که کلمات کلیدیتان، مناسب سایت شماست در نظر داشته باشید که شما باید شرایط و کلمات مناسب سایت خود را پیدا کنید. اگر حماقت کنیم و مثلاً بر روی کلمه ­ی “کفش باله” تمامی نکات  را رعایت کنیم زمانی که مردم به سایت ما رجوع می­ کنند ناامید می ­شوند و چیزی پیدا نمی ­کنند. و سپس به سرعت به سرچ گوگل برمی­ گردنند.(به این اتفاق Pogosticking می گویند و برای گوگل خیلی این اتفاق ناراحت کننده است و آن سایت را نسبت به آن کلمه کلیدی نامربوط می داند) رتبه ای که ما در کلمه ­ی کلیدی “کفش باله” به دست می­ آوریم برایمان bounce rate محسوب می ­شود. تعداد زیادbounce rate  ، این پیغام را به گوگل می­رساند که مردم نمی­توانند به موضوع مد نظرشان در سایت ما برسند (و مشخص می ­شود که ما هیچی در مورد کفش باله نمی­دانیم). ابزاری که می ­توانید از آن برای استراتژی کلمات کلیدی استفاده کنید: نوشتن لیستی از عبارات کلیدی کار دشواری است. و تا چند سال پیش، کار بر روی کلمات کلیدی آسان­تر بود. کافی است که google analytics را برای پیدا کردن کلمات کلیدی چک کنید و ببینید که مردم با چه عباراتی شما را پیدا می­ کنند. متأسفانه این کار دیگر به این آسانی نیست. بنابراین در ابهامی تیره و تار برای بررسی سرچی که مردم به قصد رسیدن به وبسایت شما انجام می­دهند باقی می­ مانید. خوشبختانه ابزار دیگری برای سرچ راحت ­تر کلمات کلیدی وجود دارد.

Google Adwords Keyword Planner

با استفاده از Google Adwords Keyword Planner  کلمات کلیدی مرتبط جدیدی را پیدا کنید. اما از تعداد زیادی کلمه کلیدی که به شما پیشنهاد می­ دهد، چشم ­پوشی کنید مگر اینکه بخواهید روی آن کلمات تبلیغ کنید! در غیر این صورت این داده ­ها قابل اعتماد نیستند. زیرا به شما در مورد تصمیم­ گیری اینکه چه کلمه کلیدی بیشتر توسط مردم سرچ می­ شود کمکی نمی ­کند، استفاده از Google Adwords Keyword Planner برای پیدا کردن کلمات کلیدی بالقوه ابزار مناسبی نیست.

[برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید کتاب سئو محتوا را بخوانید]

منبع :Yoast

با تشکر

حمید طهماسبی

4.4/5 - (9 امتیاز)

4 دیدگاه روشن استراتژی کلمات کلیدی

  • دو سوال:

    1- آیا برای کلمات کلیدی متفاوت ولی “هم‌معنی” باید مقالات جدا بنویسیم؟ مثلا کلمات کلیدی زیر هم‌معنی هستند:

    “نرخ اتوبوس بین شهری”
    “هزینه اتوبوس بین شهری”
    “قیمت اتوبوس بین شهری”
    “تعرفه اتوبوس بین شهری”
    “کرایه اتوبوس بین شهری”

    اگر جواب مثبت هست این کار با استفاده از افزونه Yoast امکان پذیر است؟

    2- وقتی حروف اضافه در کلمه کلیدی وجود دارد باز روش بالا قابل استفاده است؟ مثلا:

    “کرایه تهران به مشهد”
    “کرایه تهران مشهد”
    “کرایه تهران تا مشهد”

    در اینجا باید چکار کنیم؟ سه کلمه کلیدی را در “یک” مقاله جا دهیم؟ یا فقط برای “کرایه تهران مشهد” مقاله بنویسیم بقیه را گوگل خودش می‌فهمد؟

    • سلام علی جان
      در وهله اول بابت تاخیر در جواب عذر خواهی می کنم
      علی، اگر رقابت روی کلمات شدید هست، یعنی سرچ والیومش بالاست جواب بله هست. برای هر کدام یک صفحه بساز
      اگر رقابت کم بود همه را با بک درصد چگالی کلمه بالا در یک صفحه استفاده کن. بله با افزونه yoast امکان پذیره(اما دقیقا چیش منظورته؟)
      دوباره هم بستگی به سرچ والیوم داره.
      تگ گذاری فراموش نشه
      تگ گذاشتن به بالا آمدن سایت خیلی کمک می کنه

  • سلام حمید جان در خصوص استراتژی کلمات کلیدی در متن به سه مرحله اشاره شده دو مرحله اول توضیح داده شده اما مرحله سوم ساختن landing page توضیح داده نشده. البته می دونم شاید در کتاب سئومحتوا باشه.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.