seo

خدمات سئو خوب را چگونه تشخیص دهیم؟

خدمات سئو یا SEO شامل اقدامات موثر و کارآمد برای بهینه سازی سایت می‌شود. خدمات سئو چند سالی است که برای خودش بازار قابل توجه‌ای شده است. هر چه نباشد یکی از مهمترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ حساب می‌شود.

برای انجام بهینه سازی یا سئو سایت به یک متخصص سئو نیاز دارید تا سایت شما را ابتدا آنالیز کند و سپس متناسب با وضعیت و رتبه سایت شما در کلمات کلیدی پولساز (money keywords) بررسی کند. پس از مشاوره به شما راهکار و استراتژی برای افزایش ورودی از کلمات پولساز ارائه می‌دهد.

خدمات سئو به مشاوره و آنالیز محدود نمی‌شود. تدوین و ارائه استراتژی و در صورت لزوم، اقدامات بهینه سازی‌ها توسط تیم سئو انجام می‌شود.

 

این مطلب خدمات سئو است که برای ۲ دسته از افراد نوشته شده و امید است که مفید باشد:

  1. کسانی که قصد واگذاری پروژه به شرکت یا افراد متخصص سئو را دارند
  2. کسانی که قصد یادگیری سئو دارند

خدمات سئو چیست؟

در یک تعریف ساده نمی‌توانیم بگوییم که خدمات سئو چیست. گاهی متناسب با نوع شرکت و تخصص فرد سئوکار، خدمات سئو متفاوت می‌شود. عده‌ای تصور می‌کنند سئو یعنی بکلینک سازیو برعکس عده‌ای گمان می‌کنند بهینه سازی تنها در سایت انجام می‌شود.

گاهی نیز متناسب با نوع کسب و کار، رقابت در حوزه آن خدمات سئو تعیین می‌شود. اما به طور کلی می‌توان گفت خدمات سئو شامل technical SEO ،on-page SEO ،off-page SEO می‌شود. در ادامه این مطلب به تعریف هر یک از این موارد پرداخته شده است.

عده‌ای به بهینه سازی سایت به اشتباه می‌گویند افزایش سئو سایت. این عبارت نادرستی است که هیچ معادلی در زبان انگلیسی ندارد.

مراحل خدمات سئو سایت

با توجه به اینکه برنامه‌های سئو و بهینه سازی سایت زمان‌بر است، خدمات سئو توصیه می‌شود به صورت فاز به فاز == انجام شود. مراحل خدمات سئو سایت به صورت زیر است:

  • آنالیز سایت
  • مشاوره سئو
  • تدوین استراتژی برای سئو سایت
  • سئو و بهینه سازی سایت

اما آنالیز و مشاوره سئو جز خدماتی است که به صورت مستقل برای برخی افراد ارائه می‌شود.

سئو بهینه سازی سایت

جهت بهینه سازی سایت، بهبود جایگاه کلمات در گوگ، افزایش بازدید و ورودی سایت از گوگل (ترافیک ارگانیک) باید اقداماتی یکپارچه و منظمی انجام شود.

در ادامه به برخی از مهمترین خدمات سئو اشاره شده است:

بهبود تکنیکال سئو و برطرف نمودن مشکلات فنی

هر سایتی برای بهینه شدن نیاز به یک بستر حاصل خیز دارد. اگر زیر ساخت فنی سایت مناسب نباشد؛ هیچ استراتژی روی آن خروجی مطلوب را نمی‌دهد. پس ابتدا نیاز است که وب سایت از نظر فنی بررسی شود و اشکالات آن برطرف.

تولید و مدیریت محتوا

تولید محتوا و مدیریت محتواهای قدیمی یکی از مهم‌ترین بخش‌های خدمات سئو است. در این قسمت کلمات کلیدی انتخاب و بهینه شوند.

پس در یک پروژه خدمات سئو باید بخش اعظمی به فعالیت در زمینه تولید محتوا و مدیریت مطالب قدیمی برای بهبود وضعیت سایت اختصاص یابد.

لینک سازی طبیعی و مناسب

لینک سازی یکی از فعالیت‌های مهم متخصصین سئو است. عدم توجه به لینک سازی طبیعی اشتباهی است که گاهی سئوکاران باتجربه نیز دچار اشتباه می‌شوند.

لینک سازی اسپمی یک وب سایت را (حتی یک وب سایت بزرگ) به مرز نابودی و پنالتی می‌برد. پس شرکتی را که برای ارائه خدمات سئو انتخاب می‌کنید، باید در این زمینه استراتژی قابل قبولی ارائه دهد.

لینک سازی برای سایت اصولا برای بهبود جایگاه کلمات است، اما گاهی سازوکار دیگری مانند برندینگ نیز دارد.

چرا  کسب و کارها به خدمات سئو سایت نیازمند هستند؟

آمدن در صفحه اول گوگل به دو صورت قابل انجام است:

  1. به صورت ارگانیک و با کمی صبر (SEO)
  2. با پرداخت پول (google Ads)

در همین لحظه که این مطلب نوشته می‌شود دلار حدود ۲۵۰۰۰ تومان است و بعید می‌دانم برای کسب و کاری به صرفه باشد که بتواند استراتژی پرداخت پول به گوگل را ادامه دهد. به همین دلیل این روزها موج زیادی از تقاضا بر سر خدمات سئو ریخته شده است.

  • سئو یا بهینه سازی سایت نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ هدفمندتر است. زیرا مشتریان دست به نقدی را به وب سایت می‌آورد
  • نتیایج سئو دارای ماندگاری بالاتری نسبت به سایر روش‌هاست. شما یک بار هزینه می‌کنید و نتایج در صفحات نتایج گوگل باقی می‌ماند
  • خدمات سئو نرخ تبدیل بالاتری دارد و هزینه کمتری نسبت به مثلا اینستاگرام مارکتینگ دارد

چه افراد یا شرکتی خدمات سئو را ارائه می‌کنند؟

بازار خدمات سئو هم مثل سایر بازارها صاحب خاصی ندارد و به راحتی نمی‌توان فرد یا شرکت کاربلد را از ناتوان تشخیص داد.

ماجرا از آن وقتی پیچیده تر می‌شود که به شما می‌گویند:

فرآیندها در گوگل برای نتیجه دادن زمان بر است!

این حرف نادرست نیست.

 

شرکت‌هایی را که به ارائه خدمات سئو مشغول هستند، همین جا به دو دسته تقسیم می‌کنم:

  1. شرکت‌ها یا افرادی که هزینه کم می‌گیرند
  2. شرکت‌ها یا افرادی که هزینه بالا دریافت می‌کنند

زمانی که شما شرکت نوع ۱ را انتخاب می کنید، پروژه خود را به شرکتی سپرده اید که به جز شما به احتمال زیاد ۲۰ ۳۰ تاپروژه دیگر هم دارد. پس اینکه شما دلتان بخواهد که آن شرکت به شما یا پروژه تان نگاه خاصی داشته باشد وجود ندارد و پروژه شما صرفا یک پروژه است مانند بقیه.

این شرکت/افراد عموما دچار بد قولی می‌شوند و در نهایت هم کارفرما و هم پیمانکار به هم بد وبیراه می‌گویند و هرکدام چند داستان دارند که طرف مقابل بی‌شعور، نفهم و فرصت طلب است.

زمانی که پروژه خود را به شرکت نوع ۲ بدهید چه اتفاقی می افتد؟

این شرکت‌ها چون می‌دانند که سئو فرآیندی زمان بر و هزینه بر است و معمولا هزینه‌های سربار خود یا شرکت خود را کاملا حساب کرده‌اند، اصولا در طول سال با پروژه های اندکی سر و کار دارند. به همین دلیل است که شرکت های نوع ۲ را خیلی سخت می‌توان پیدا کرد و زیاد تبلیغ نمی‌کنند. حتی اصراری ندارند در سرچ گوگل دیده شوند. چون به اندازه ظرفیت خود، مشتری های خوب خود را دارند. هم آن‌ها از کارفرما راضی هستند و هم معمولا مشتری‌های آن‌ها از طریق معرفی ایجاد شده اند.

حال، چگونه به شرکت‌های ارائه خدمات سئو اطمینان کنیم؟

پس ماجرا را کمی سخت‌تر کردم. شاید الان بگویید حمید طهماسبی این همه وقت گذاشتیم تا به اینجای مطلب را خواندیم که بگویی خدمات سئو حرفه ای را نمی‌توان پیدا کرد؟ جواب من بله است، اما من نگفتم نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد، گفتم سخت پیدا می شوند. به همین دلیل توصیه من این است که زمان قابل توجهی را برای پیدا کردن شرکت یا شخص مورد نظر بگذارید. برای من حتی عدد ۶ ماه هم معقول است.

ترجیح می‌دهم ۶ ماه وقت بگذارم اما ۲ یا ۳ سال هزینه (ریالی و زمانی) خود را از دست ندهم.

اگر شما به دنبال فرد یا شرکت حرفه ای می‌گردید پس اول از همه باید خودتان حرفه ای باشید، حرفه ای‌ها همیشه از بهترین ابزارها در کارشان استفاده می کنند. پس در مقام کارفرما حرفه ای بودن این است که شما بدانید سئو، سرمایه گذاری است نه تبلیغات و یا دور ریختن پول.

به عنوان مثال وقتی که من بدانم در صورت فروش از سایت سود خوبی حاصل می‌شود؛ پس چرا هزینه خوبی هم برای راه اندازی آن نکنم. به نظر من که خیلی شفاف و واضح است.

با فرض اینکه شرکت یا شخص مورد نظر را پیدا کردید، می‌بایست تعدادی از پروژه های انجام داده آن را چک کنید.

هزینه خدمات سئو

تعیین هزینه خدمات سئو کمی سخت است.

افراد زیادی را دیده ام که هزینه های زیادی پرداخت کرده اند، اما متاسفانه آن نتیجه ای که می خواستند یا روز اول به آن ها وعده داده شده بود محقق نشده است و به این موضوع هم آگاه هستم که خیلی از این افراد زیان دیده می گویند: هزینه ای که بابت خدمات سئو پرداخت کردیم و چیزی نشد یک طرف، سودی که می توانستیم بابت آن فروشی که روی آن حساب کرده بودیم و الان یک سال (البته بیشتر سال های تلف شده حدود ۳ سال است) از آن گذشته بسیار بیشتر است، اصطلاحا ما در سود بسیار ضرر کرده ایم.

حس شما را کاملا درک می کنم، چون من خودم یک مالک بیزنس آنلاین هستم.

سر درگمی شما را هم درک می کنم، چون من رشته دانشگاهی ام عمران بوده و برای من هم در گذشته وقتی با سئوکاران صحبت می کردم هیچی متوجه نمی شدم، گویی که به زبان چینی صحبت می کنند.

دلیلی که باعث شده دست به نوشتن مطلب خدمات سئو بزنم:

من یک آدم به ظاهر نامرتبط (عمران خوانده‌ام) کاملا مرتبط هستم، چون از سال ۹۳ درگیر یادگیری سئو شدم و توانستم در ابتدا خودم و بعد با تشکیل دادن تیمی صاحب یک سایت با سئو خوب باشم. (و البته هنوز هم هستم)

پس همانطور که گفتم برای دو دسته افراد حرف دارم:

برای کسانی که مالک یک سایت یا کسب و کار آنلاین هستند و مثل قدیم من در این بازار آشفته سرگردان هستند

برای کسانی که هیچ از سئو نمی دانند و می خواهند یادگیری سئو را شروع کنند، چون من هیچ بلد نبودم و در هیچ کلاسی هم شرکت نکردم.

سخنی کوتاه با کسانی که می‌خواهند پروژه خدمات سئو خود را واگذاری کنند:

اما و اما، عموما شرکت‌های سئو، پروژه‌های به ثمر رسیده را به مشتری‌ها نشان می‌دهند و نه آن چند ده شکست خورده را.

پس همین جا باز هم اشاره می‌کنم عددی که برای هزینه به شما گفته می‌شود و دیدن پروژه‌های انجام شده بخش زیادی از این جاده مه آلود را روشن می کند اما نه همه آن را

از طرفی بعضا پروژه هایی هستند که در یکی دو سال اول موفق هستند اما بعد از مدتی سایت اسپم گوگل می شود یا دستخوش تغییرات الگوریتم

در نهایت برای تشخیص سئو خوب هم ابزارهای سئو بسیار است.

سخن آخر:

برای پیدا کردن حرفه ای ها علاوه بر پرداخت هزینه مناسب باید وقت هم، برای پیداکردنشان بگذاریم

 

حال برسیم به دوستانی که قصد یادگیری سئو را دارند:

تاریخچه کوتاه سئو: (قول میدم حوصله سر بر نباشه)

سرویس گوگل نشان می دهد که از ابتدای سال ۲۰۰۸ این کلمه در وب فارسی شروع به جستجو شده است.

خدمات سئوبه زبان ساده سئو چیست و یعنی چه؟

خودِ SEO که تلفظ درست آن “اس ای اُ” است و در فارسی باب شده که به آن سئو می گویند کوتاه شده Search Engine Optimization است، به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو

یعنی فرآیند هایی که باید داخل سایت و خارج از سایت انجام دهیم تا سایت ما در کلماتی که مد نظر ما هستند در نتایج بالای گوگل قرار بگیرند. در کل این روزها خیلی ها به دنبال صفحه اول گوگل هستند.

پرده اول : بیان یک واقعیت

سئو بسیار پولساز است و کسی آن را به کسی یاد نمی دهد

 

این همه سایت هم که وجود دارند در حد الفبای سئو هستند (شاید حرف من برایتان غیر منطقی باشد، اما متاسفانه واقعی است)

اگر باورش برایتان سخت است، این دو مطلب را بخوانید:

  1. ضربه نهایی سئو
  2. نتایج تحقیقات جامع سئو

یکی از نایادگیرترین (فارسی سخت) مکان ها هم کلاس ها و دوره ها هستند – یادتان باشد سئو از نظر درآمد مانند بورس است، کسی که بورس بلد است می رود و پول درمی آورد چرا باید وقت خود را به آموزش بگذراند.

به نظر من
سئو را می توان فقط خودخوان و با تجربه کردن و دیدن الگوهای مختلف یاد گرفت.

 

پرده دوم: کاری که از من برای شما بر می آید

در گذشته مطالبی در این موارد منتشر کرده ام که به گمانم نقطه شروع خوبی باشند:

یک زمانی هم وقت آزاد بیشتری داشتم و کتاب سئو محتوا را ترجمه کردم که می توانید به صورت رایگان آن را دریافت کنید.

 

پرده آخر: کارآموزی کلید ورود

اگر آنطور که باید نتوانستید خودخوان یادگیری سئو را جلو ببرید توصیه من کارآموزی در شرکت هایی است که سئو بخشی از خدمات آن ها است (حالا یا برای مشتری یا برای شرکت خودشان)

اتفاقا شرکت ما هم کارآموز در این زمینه قبول می کند (به صورت حضوری و غیر حضوری) – برای اطلاعات بیشتر در این مورد به قسمت تماس سایت خودم یا ایمیل Info@khedmatazma.com پیام دهید.

 

پی نوشت: در نهایت باید بگویم این ها صرفا تجربه شخصی من بعد از حدود ۶ سال فعالیت در این حوزه است.

 

باتشکر
حمید طهماسبی

4.7/5 - (237 امتیاز)

5 دیدگاه روشن خدمات سئو خوب را چگونه تشخیص دهیم؟

  • سلام این سایت من هستش میتونم ازتون بخوام ایراد کار من رو بگین تا بتونم سایت رو تو کلمه یو پی اس به صفحه اول بیارم
    https://rasamups.com

  • سلام
    منم تجربمون را می خواهم اشتراک بذارم که چه بالا و پایین هایی در سئو داشتیم.
    اولش ما هم سئو را خودمون کار کردیم تا یه جاهایی که کارمون زیاد شد، تصمیم گرفتیم به یک نفر متخصص این کار بسپاریم. با کلی تحقیق و بررسی بالاخره آقای هاشمی را پیدا کردیم و یک قرارداد مشاوره با ایشون بستیم. یک قرارداد ۹ ماهه که ماه ششم کنسلش کردیم چون نتیجه ای که می خواستیم نگرفتیم.
    تا این که یکی از دوستان آقای افشار را معرفی کردند و ایشون پیشنهاد مشاوره سئو را به ما دادند که هر موقع نیاز باشه از ایشون کمک بگیریم و به جاش یک نفر سئوکار استخدام کنیم.
    الان که ماه سوم هستیم از نتیجه کار راضی هستیم.

  • سلام این سایت منه به نظرتون چیکارکنم که فروشم بیشتر بشه
    https://www.sayaland.com/

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.