سئوکار

متخصص سئو ( سئوکار ) کیست و چه وظایفی دارد؟

متخصص سئو فردی است که با اصول و تکنیک‌های بهینه سازی سایت آشنایی دارد و با اجرای درست آنها، باعث افزایش رتبه سایت در نتایج گوگل می‌شود. متخصص سئو (SEO Specialist) را ⭐️ کارشناس سئو ⭐️ یا سئوکار یا مشاور سئو هم می گویند.

اما مانند اکثر امور که در ایران با کل دنیا متفاوت است، در ایران برای متخصص سئو بیشتر لفظ سئوکار استفاده می شود (و اکثر کسانی که با VPN سرچ می کنند کلمه ” مشاور سئو ” را انتخاب می کنند). براساس آمار گوگل ترندز، واژه سئوکار در سال های ۲۰۱۰ در ایران شروع به استفاده شد.

متخصص سئو چیست؟

سئوکار حرفه ای

 

متخصص سئو یا سئوکار، فقط وظیفه مشاوره دادن به صاحب کسب و کار را ندارد، در واقع او فردی است که به تمامی تکنیک‌ها و فعالیت‌های مورد نیاز برای بهینه سازی سایت و همچنین آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل مسلط است و علاوه بر راهنمایی به خوبی می‌تواند این موارد را اجرا کند. بخشی از وظایف متخصص سئو را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید که در ادامه به تفصیل به آن پرداخته‌ام.

خیلی از صاحبان سایت ها به جهت بهینه سازی سایت خود برای بهبود جایگاه سایت در گوگل، به دنبال سئوکار حرفه ای هستند و برای آن اقدام به استخدام سئوکار می کنند، به همین دلیل در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت:

  • اهمیت انتخاب سئوکار حرفه ای؟
  • چگونه می توان یک سئوکار حرفه ای شد؟
  • آیا کسب و کار ما نیز به یک متخصص سئو نیازمند است؟
  • متخصص یا کارشناس سئو چه مهارت‌هایی دارد؟
  • وظایف یک کارشناس و متخصص سئو؟

اهمیت انتخاب سئوکار حرفه ای

کارشناس سئو

 

[بیشتر بدانید: سئو چیست pdfخدمات سئو چیست]

 

باید بگویم بخش اعظمی از مدیران کسب و کارهای آنلاین دغدغه حضور در صفحه اول گوگل را دارند. (البته ۳ لینک اول بیشتر حائز اهمیت است). اینجاست که همه به فکر بهینه کردن سایت های خود برای موتورهای جستجو یا همان بهینه سازی سایت می افتند. پس تقاضا برای سئو (بهینه کردن برای موتورهای جستجو) بالا می رود. هر زمان که تقاضا بالا می رود پشت سر خود عده ای سود جو و کم سواد بعد از آنان عده ای بی سواد، وارد مارکت می شوند. برخی از مدیران سایت ها هم کلا در باغ نیستند و فقط از فعالیت آنلاین، داشتن یک وب سایت را می دانند و بس. (که این افراد مخاطب بحث ما نیستند)

امروز روز، آنقدر تقاضا برای سئو بالا است که نه تنها متخصص های سئو بلکه آن هایی که سئو را در حد مقدمه فرا گرفته اند هم برای خود می توانند پروژه ای بگیرند. اما دقیقا در حین کار و نتیجه نهایی است که، اهمیت انتخاب یک سئوکار حرفه ای مشخص می‌شود.

 

متخصص سئو

ویژگی های یک متخصص و کارشناس سئو

چه به دنبال یک کارشناس سئو حرفه ای باشید و چه تمایل داشته باشید که این حرفه را به صورت تخصصی یاد بگیرید، لازم است که این ویژگی ها را بدانید و یا در خودتان تقویت کنید، متخصص سئو باید:

  • اهل مطالعه و سرچ باشند – اطلاعات به روز بسیار مهم است:

اگر اهل مطالعه نیستید یا دست به سرچتان زیاد قوی نیست بعید می دانم که بشود تبدیل به متخصص سئو شد. به عنوان مثال اگر قرار است سئو برای سایت وردپرس انجام دهد از اکثر پلاگین ها اطلاع داشته باشد. یا اکستنشن هایی که باعث سهولت کار بشوند را بشناسد. آگاهی از آپدیت های الگوریتم گوگل

  • اهل کشف رمز باشد – کنجکاو باشد:

(شاید در وهله اول فکر کنید این را هم می شد در دسته بندی قبلی قرار داد اما از آنجایی که برای من کنجکاو بودن مهم بود ترجیح دادم تاکید کنم)

چون سئو علم نیست و حاصل یک سری تجربه است باید بتوانید در این آزمون و خطاها به دنبال جواب مناسب بگردید و خسته نشوید. مثلا شناخت ابزارهای سئو

  • مسلط به زبان انگلیسی باشد – به میزان لازم

به دلیل پیشرو بودن تکنولوژی و فعالیت های آنلاین می بایست زبان انگیسی شما خوب باشد تا در هر زمانی از سایت های معتبر بتوانید استفاده کنید و سوالات خود را از آن جا رفع کنید.

  • پیگیر باشد

پیگیری رمز موفقیت در تمام کسب و کارها است، اما تاکید من به دلیل این است که پیگیر بودن و دائما گزارش گرفتن و ممارست به خرج دادن از خصوصیات مهم متخصص سئو هست.

سئو امری زمان بر، حوصله بر و وقت گیر است. پیچیدگی های خاص خودش را دارد. (خیلی وقت ها متخصص سئو می بایست برای یک کلمه کلیدی خیلی راحت ۱۰۰ نتیجه اول گوگل را بخواند)

  • توجه و دقت بالا

سئو بسیار کار ظریفی است و دقت بالایی را طلب می کند.

 

تعدادی نکات مهم داخل پرانتزی:

  •  رتبه الکسا و سئو دو چیز مختلف هستند. امکان دارد شما الکسای خوبی نداشته باشید اما در چندین کلمه کلیدی صفحه اول گوگل باشید.
  • متخصص سئو حیطه وظایف و کارهایش بسیار گسترده است اما می شود گفت با کمی اغماض که هیچ ربطی به برندینگ ندارد. پس سئو یک چیز است و برندینگ چیز دیگری.
  • وب سایت بدون سئو با نبودش تفاوتی ندارد.

وظایف کارشناس سئو و سئوکار

بخشی از وظایف متخصص سئو: +

  1. چک کردن robots.txt و sitemap
  2. بهینه کردن تصاویر
  3. چک کردن و تصحیح لینک‌های داخلی و خارجی
  4. بررسی URL ها
  5. چک کردن گوگل آنالیتیک
  6. چک کردن سرچ کنسول گوگل و رفع نواقص
  7. چک کردن ساختار سایت
  8. چک کردن PA، DA و mozrank
  9. بهینه سازی کدها
  10. پیگیری رتبه Alexa
  11. رفع خطاها و هشدارهای سایت
  12. بهینه کردن سرعت سایت
  13. رهگیری دائمی کلمات کلیدی و رتبه صفحات در گوگل
  14. چک کردن وضعیت هاست
  15. بررسی فعالیت در شبکه های اجتماعی
  16. بررسی کامل سئو محتوا
  17. تحلیل رقبا
  18. اهمیت به نسخه موبایل
  19. چک کردن ایندکس صفحات
  20. ازبین بردن بک لینک های بد
  21. راه اندازی سئو محلی در صورت لزوم
  22. تحقیق راجع به کلمات کلیدی مهم و استراتژیک (longtail و LSI keyword)
  23. انتخاب مناسب عنوان محتوا (عنوان جذاب)
  24. لینک بیلدینگ و راهنمایی خرید بک لینک در صورت نیاز

آیا سئو تضمینی وجود دارد؟

وعده تبدیل کردن یک سایت معمولی به یک سایت پربازدید (با ترافیک بالا) در صفحه اول گوگل، آنقدر شیرین است که به سختی می توان دست رد به آن زد. با همین وعده است که از اعتماد صاحبان سایت سوء استفاده می کنند. بی شک سئو مناسب، باعث رونق کسب و کار صاحبان سایت می شود و این مهم بر هیچ کس پوشیده نیست.

سئو و سئو کردن از آن دسته فعالیت هایست که مانند تمام کسب و کارهای دیگر مدعی زیاد دارد. به عمل که می رسد متوجه می شوید که اطلاعاتِ شخص به ظاهر متخصص سئو، به میزان کافی نیست.

در نظر داشته باشید که سئو سایت، مانند نمره سر کلاس از ۲۰ نیست. مانند رقابت کنکور است. خیلی مهم است که شما چقدر سعی و تلاش می کنید اما بدانید که نیمی از ماجرا هم رقبا هستند. اینجاست که وعده سئو تضمینی با مشکل برخورد می کند.

امکان دارد در زمینه ای رقابت بسیار کم باشد، خُب شما کمی تلاش کنید درصفحه اول گوگل هستید، چه بسا جزو ۳ لینک اول.

امکان دارد در زمینه ای رقابت بسیار شدید باشد، شما به راحتی حتی نمی توانید جزو ۱۰۰ نتیجه اول (۱۰ صفحه اول) گوگل باشید. مانند: فروش بلیط هواپیما، طراحی سایت.

 

مطالبی که این روزها پیرامون کارشناس سئو در گوگل دارای مخاطب است و مطالعه می شود:

  • سئو کار سایت
  • بازار کار سئو در ایران
  • مدت زمان یادگیری سئو
  • مدیر سئو
  • سئو کار ماهر
  • متخصص سئو چیست
  • چرا سئو
  • حقوق سئوکار

[مطلب مرتبط: طراحی سایت]

سئو قیمت ندارد

مشاور سئو

 

برای سئو هیچ قیمتی نمی شود در نظر گرفت. برای اینکه سئو تشکیل شده است از تعداد زیادی فعالیت و هر کدام برای خود کلی ریز کاری دارند که حتی پس از پیاده سازی هم امکان دارد اصلا متوجه نشویم. چیزی به نام قیمت سئو یا تعرفه سئو سایت وجود ندارد.

به همین دلیل یکی از مهمترین نکات در برون سپاری فعالیت سئو، صداقت در تجارتِ نفر یا شرکت سئوکار است. به دلیل اینکه خیلی از مسائل اصلا توضیح دادنی نیستند و خیلی از موارد هم نکاتی هست که براساس تجربه کسب شده و همین ها باعث موفقیت در کار متخصص سئو است. البته گفتن آن ها به کارفرما هم عایدی ندارد چون به احتمال فراوان اصلا متوجه نمی شود.

پس به رزومه، نحوه برخورد و صداقت متخصص سئو باید بسیار دقت کرد.

سئو یک فعالیت کوتاه مدت نیست، سئو می بایست به موازات نگهداری سایت دائما انجام شود. سئو یک فعالیت پیوسته و همه روزه است. به محض اینکه دست از آن بکشید پس از مدتی شاهد کاهش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو خواهید بود. البته ناگفته نماند که سئو یکی از روش های بالا بردن بازدید سایت در گوگل و افزایش رتبه گوگل است اما به نظر من کم هزینه ترین، موثرترین و پایدارترین است.

 

سئوکار

اجرای دقیق اصول توسط سئوکار، باعث می شود که سایت شما از گوگل ورودی بگیرد و این به دو دلیل بسیار مهم است:

  • کسی که از گوگل وارد سایت شما شده، احساس این را دارد که خودش شما را انتخاب کرده و حس خوبی دارد.(درصورتی که شما در جایگاهی در گوگل بودید که می بایست انتخاب می شدید، چیزی شبیه Merchandising)

Merchandising: حتماً شنیده‌اید که در سوپرمارکت ها و هایپرمارکت‌ها، محصولاتی که هم ارتفاع چشم مشتری هستند، شانس خریده شدن بیشتری دارند. مدیریت حضور فیزیکی قدرتمند در فروشگاه‌ها، خود دانش و تخصص بزرگی است که از آن به عنوان Merchandising نام برده می‌شود. (منبع: متمم )

  • معمولا زمانی عمل سرچ انجام می شود که در همان لحظه به آن محصول یا خدمت نیازمندیم. به همین دلیل تاثیر سئو از بنر بالاتر است. به عنوان مثال شما در سایتی در حال خواندن یک مقاله علمی هستید اما گوشه صفحه تبلیغ سماور است. اما شما که سماور لازم ندارید (حداقل در همان لحظه)

 مزایای استخدام کارشناس سئو برای کسب و کارتان

 

  • رفع اشکالات در کدهای صفحات وب سایتتان

پس از آنکه وب سایتتان را راه اندازی کردید، کارشناس سئو به شما کمک می‌کند تا وب سایت را بررسی کنید و ایرادات آن را مشخص کند. ایرادات و مشکلات فنی که عموما با سرچ کنسول و سایر ابزارها قابل تشخیص است، توسط کارشناس SEO شناسایی می‌شود. اما برای رفع مشکلات باید با تیم فنی و طراح وب سایت خود در ارتباط باشید.

بازبینی ساختار صفحات، متاتگ‌ها و بهینه سازی آن‌ها براساس اصول SEO برعهده کارشناس سئو است.

 

  • مشاوره جهت اصول نوشتن مطالب بخش‌های مختلف وب سایت

تولید محتوا برای بخش‌های مختلف سایت و مقالات معمولا وظیفه کارشناس سئو نیست. اما شما می‌توانید این کار را نیز برعهده او بسپارید.

شما با کمک و توضیحات یک مشاور سئو می‌توانید راهنمای نگارش مطالب براساس اصول را تدوین کنید و در اختیار تیم محتوای خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از متخصص سئو بخواهید که مطالب شما را بررسی کند و در صورت نیاز ایرادات را به شما بگوید.

 

  • تدوین استراتژی‌های on-page SEO

یکی از اصلی‌ترین دلایل استخدام کارشناس سئو، گسترش سئو داخلی است. شناسایی و مشخص کردن money keywords و به طور کلی کلمات کلیدی، درج لینک‌های داخلی در این دسته وظایف او قرار می‌گیرد.

 

  • تدوین استراتژی off-page SEO و اجرای آن

فعالیت وب سایت شما در خارج از وب سایت شما نیز باید زیر نظر کارشناس سئوتان باشد. اما مواردی مانند لینک سازی برای بهبود رتبه صفحات، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با یک برنامه مناسب موجب برندینگ و افزایش ورودی وب سایت می‌شود.

 

  • آموزش به تیم محتوا و سرپرست وب سایت

همانطور که بالاتر گفتیم، متخصص سئو وظیفه دارد تیم محتوا را مطابق اصول سئو برای تولید محتوا آموزش دهد.

 

نکته بسیار مهم: متخصص سئو باید تا حدودی به اندازه مدیر همان کسب و کار از اطلاعات محصول و استراتژی شرکت اطلاع داشته باشد. (پیشنهاد من حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد است)

تمرین متخصص سئو:

حالا که خواندن این محتوا، که پیرامون وظایف و ویژگی های یک متخصص سئو بود را به پایان رساندید، می‌توانید تمرین زیر را برای انتخاب کارشناس سئو در نظر بگیرید.

تمرین: ( دو تا محتوای صفحه را ببیند، بدون اینکه سرچ گوگل بزند، بتواند بگوید کدام از کدام بالاتر است. (با یک خطای خیلی کم)

 

با تشکر

حمید طهماسبی
  • سئوکار یا متخصص سئو چیست؟

    در اصل سوال درست این است که سئوکار یا متخصص سئو کیست. سئوکار یا متخصص سئو کسی است که می تواند با انجام فرایندهای سئو (بهینه سازی سایت برای گوگل) موجب ارتقای سایت در یک سری کلمات کلیدی هدف شوند. برای مطالعه بیشتر روی سئوکار یا متخصص سئو کیست کلیک کنید

  • چگونه سئوکار شویم؟ (تحلیلگر سئو)

    سئوکار شدن قطعا مانند تمام مهارت ها یک شبه نمی شود آن را کامل یاد گرفت، اما ما برای شما یک نقشه راه یادگیری سئو فراهم کرده ایم. اینجا کلیک کنید. برای تبدیل شدن به متخصص سئو یا همان سئوکار می بایست تعدادی مهارت را بدانید از جمله: آشنایی با تولید محتوا تسلط بر سرچ کنسول تسلط بر گوگل آنالیتیکس و چند خرده مهارت دیگر

  • خدمات سئو چیست؟ (دستمزد سئوکار)

    تمامی فرآیندهایی که باید طی شود و کارهایی که بر روی سایت انجام می شنود تا سایت در کلمات کلیدی مورد نظر در نتایج اول گوگل باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد خدمات سئو کلیک کنید. دستمزد سئو کار از ۱ میلیون تا ۱۵ میلیون. میزان مهارت فرد، شهر سکونت و میزان پروژه در صف برای آن سئوکار، باعث می شود بر حقوق و قیمت خدمات تاثیر گذار باشد.

  • سئو چیست PDF (گوگل سئو)

    شما می توانید با مراجعه به مطلب PDF سئو محتوا به راحتی اطلاعات خود را در زمینه سئو بالا ببرید. بیش از 5000 نفر در فضای وب این PDF را به صورت رایگان دریافت کرده اند.

4.8/5 - (498 امتیاز)

18 دیدگاه روشن متخصص سئو ( سئوکار ) کیست و چه وظایفی دارد؟

  • سلام خدمت شما مطالبی که گذاشتید عالی بود

  • حسام کیانی خواه (وبفاپلاس)

    سلام آقای طهماسبی
    خدا قوت
    از شما زیاد شنیدیم
    امیدوارم هرجا هستید موفق باشید و حضورتون رو بیشتر ببینیم
    ممنون

  • سلام
    این روزها زیاد هستن سئو کارها
    من هم با تجربه فارسی انگلیسی عربی در سئو میخاوم خودمو معرفی کنم
    جواد یاسمی هستم
    اشد ام بی ای مارکتینگ امیرکبیر
    سئو ایران هتل آنلاین
    و سایت شخصی خودم هم
    javadyasemmi.ir

  • سلام,روز خوش
    من اهواز زندگی میکنم,شماجایی رو میشناسید ک بتونم دوره های سو رو بگذرونم,,ممنون

    • سلام
      ببخشید که دیر پاسخ دادم
      هم تو سایت خودم محتواهای زیاد یهست هم می تونید در شرکت ما کارآموزی هم داشته باشید به صورت غیر حضوری

  • سلام وقت بخیر
    در متن مقاله اشتباه تایپی هست و robot.txt نوشته شده. ممکنه برخی ها اشتباه بگیرن و s نذارن.
    robots.txt هست.
    موفق باشید.

    • سلام
      تشکر می کنم پوریا از ریز بینی و تیز بینیت
      ممنونم که زحمت کشیدی و اطلاع دادی
      تصحیح شد
      مرسی که به اینجا سر زدی
      مرسی که با دقت خوندی
      مرسی که وقت گذاشتی و در کامنت اشتباه من رو نوشتی

  • سلام . من مطلبتون رو خوندم .
    فقط یه سوال به نظرتون چقدر طول میکشه که یک نفر متخصص سئو حرفه ای بشه ؟؟؟

  • سلام این سوال برام کنگ هستش و متوجه نمی شم
    “دو تا محتوای صفحه را ببیند، بدون اینکه سرچ گوگل بزند، بتواند بگوید کدام از کدام بالاتر است. (با یک خطای خیلی کم)”
    بی زحمت راهنمایی می فرمایید؟

    • سلام
      می دونم خیلی دیر جواب دادم
      یعنی اینکه انقدر فاکتورها ومعیارهای onpage seo را بدونید و بتونید چک کنید
      بعد با ابزار برید سراغ off page ها بگید کدوم بالاتر از اون یکی هست
      و بعد در گوگل چک کنید
      با این تمرین شما می تونید بهینه سازی های بهتری انجام بدید و وزن هر فاکتور رو بدونید

  • باسلام مطلب بسیار خوبی بود ولی بنظربنده یک سئو کار خوب باید از بازار محتوای سایت خود نیز با خبر باشد تا بتواند تغییرات را سریع اعمال کند

  • البته برای سئو موقعیت های شغلی متفاوتی وجود دارد- که در ایران همه یکی هستند و همه را به عنوان متخصص سئو می شناسند و البته بعضی مفاهیم هم تعریف نشده هستند مثلا استراتژیست سئو ک طرح کلی رو میده و مجری سئو نیست.
    مثلا:
    کارشناس سئو
    متخصص سئو
    مشاور سئو
    استراتژیست سئو

    و چیزی که در ورای این تعاریف وجود دارد، مسئولیت ها و تخصص های این افراد است. مثلا کسی که مشاوره سئو را انجام می دهد، حتما باید سابقه چند ساله- نمونه کار قوی و…. داشته باشد.

  • سلام یه سوال داشتم از خدمتتون

    من سایتم رو دو ماهی میشه ساختم و عنوانش رو کنکور98،بودجه بندی کنکور98،جزوه کنکور98 و …. مرتبط با کنکور98 گذاشتم،خب طبیعتا سال دیگه کنکور98 هم تموم میشه و نوبت به کنکور99 میرسه
    1- من اگه سال رو از عنوان حذف کنم و یا سال رو بعد ازمدتی تغییر بدم مثلا از تغییر ازسال 97 به 98 از نظر سئوی سایتم و یا نتایج مشکلی پیش میاد؟

    2-از کی بهتره من این تغییر رو انجام بدم؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • سلام
      هم می توانید مورد اول که فرمودید انجام دهید، هم اینکه یک صفحه جدید در مورد کنکور 99 بنویسی و صفحات کنکور 98 را ریدایرکت بکنید به صفحات جدید که اعتبار گوگلی آن ها منتقل شود. (من خودم اگر بودم راه حل دوم را می رفتم)
      در مورد اینکه کی بهتر است این کار را انجام دهید بر می گردد به اینکه سایت شما PA DA چند است و روزانه چه میزان بازدید کننده دارد. برای سایت شما حداقل 3 ماه پیشنهاد می شود.
      سع یکنید برا سایتتان لینک بیلدینگ کنید .

  • مطلب خوبی بود تشکر
    اما کمی شبیه مطالب ترجمه شده هست
    شایدم طرز نوشتن اینطوره!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.