مدل کسب و کار (نسخه پول ساز این روزها)

چیزی که حدود ۳ سال ذهن مرا به خودش مشغول کرده، مدل کسب و کار است. مدل مناسب کسب و کار همان “کارِ درست” است. همانطور که قبلا هم گفته بودم زمانی که مشغول انجام کارِ درست باشیم در مسیر ان حتی اگر قدم هم بزنیم از خیلی ها موفق تریم، چه برسد که دیگر آن را با سرعت طی کنیم.

از دوران نوجوانی همیشه دوست داشتم که بتوانم در حین مسافرت هم کارهایم را انجام دهم، آن هم تنها با یک لپ تاپ. در ۳ سال اخیر پیرو چارت استارت بیزنس (که بیشتر منظورم چک لیست استارت بیزنس هست) مطلبی منتشر کردم.

 

مطلب مرتبط: مشاور کسب و کار

 

چند مدت پیش دوست خوبم محسن بازیاری هم مطلبی پیرامون پلتفرم و مارکت پلیس منتشر کرد، که می توان گفت ورژن جدید چارت استارت بیزنس است.

طی آخرین تحقیقات و بررسی ها و با در نظر گرفتن تمام موارد گفته شده در دو مطلب قبل، service marketplace بهترین گزینه می تواند باشد.

البته اگر بتوان آن را به صورت pure play هم پیاده سازی کرد بسیار شیرین و لذت بخش تر می شود.

حال بهتر است سری به کتاب “صفر تا یک” بزنیم. انحصار طلبی از نگاه پیتر ثیل ۴ ویژگی دارد:

  1. تکنولوژی اختصاصی
  2. برندینگ
  3. صرفه جویی به مقیاس
  4. اثر شبکه ای

پیتر ثیل اعتقاد دارد که سعی کنید در جایی فعالیت کنید که رقابت کمتر است. همین جا گریزی می زنیم به ارائه دوست خوبم علی کریمی در گردهمایی ۲۶ مرداد در مورد استراتژی پلتفرم.

علی در انجا اشاره کرد که Platform low frequency use چند خصوصیت دارد:

  • پلتفرم تخصصی 
  • برندسازی دشوار
  • سئو لازم است – فعالیت وب سایت محور
  • جذابیت کم برای سرمایه گذاران 
  • رقابت کم

این مطالبی که از چندین منبع گردآوری شدند، خلاصه تحقیقات سه سال اخیر و جدیدترین بررسی های انجام شده من هستند.

امیدوارم دوستانی که در پی راه اندازی کسب و کار جدید هستند گوشه چشمی هم به این مطلب که حول محور مدل کسب و کار برای ایران در این شرایط اقتصادی است داشته باشند. (هرچند که نگارنده خود به جای گوشه چشم به صورت چهار چشم فقط در چارچوب همین مطلب بیزنس ها را شروع می کند یا قبلی ها را به این مدل نزدیک می کند)

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.9/5 - (14 امتیاز)

2 دیدگاه روشن مدل کسب و کار (نسخه پول ساز این روزها)

  • حمید عزیز سلام
    خیلی ممنون بخاطر مطالبی که در این حوزه داری به اشتراک می ذاری.
    و باز هم ممنون که من رو به علی عزیز معرفی کردی،
    با هم تماس داشتیم و بسیار من رو کمک و راهنمایی کرد.
    البته همچنان در فاز تحقیق و مطالعه هستم، امیدوارم خیلی زود به مرحله اجرا نزدیک بشیم.
    در راستای مشاوره پیرامون طراحی زیر ساخت پلتفرم به شرکتی به نام “پنجره دهم” معرفی شدم که با توجه به سایت شون http://www.tenthwindow.com و فعالیت هایی که اخیرا داشتند به نظر برای فاز مشاوره و هم فکری بد نمی رسند.
    امیدوارم وقت کنی و یه نگاه اجمالی بهشون بندازی.
    ممنون و خوشحال میشم نظر تو رو هم بدونم.

    سوالم در مورد این پست اینه که منظورت از پاراگراف آخر: “این مطالبی که از چندین منبع گردآوری شدند، خلاصه تحقیقات سه سال اخیر و جدیدترین بررسی های انجام شده من هستند.” همون لینک هایی است که در این پست گذاشتی یا مجموعه مطالب دیگه ای منظورت بود؟

    ممنون
    نیما

    • سلام نیما
      متاسفانه من این دوستان پنجره دهمی را نمی شناسم.
      بله مطالب دیگری هم هستند که حاصل و نتیجه آن ها فقط در این گزارش آمده. حتی بخش زیادی مربوط به تجربیات کسب و کارهای مختلف هست. دراینده حتما راجع به service marketplace low frequency use می نویسم. به نظر من برای جوان ها و کسانی که پول محدود دارند اما خیلی به روز و تلاش گر هستند شاید بتونه بهترین مدل کسب و کار باشه

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.