دوست

آشنا، دوست و رفیق

در درس مدل ذهنی که در آینده در دسته بندی متمم به معرفی آن می پردازم, درسی هست به نام مفهوم پردازی. یعنی بیاییم دقیقا بگوییم که منظورمان از این کلمه چه هست. در  ادامه این مطلب که پیرامون رفیق است, من قصد دارم سه کلمه آشنا, دوست و درنهایت رفیق را مفهوم پردازی کنم. البته از دید من رفیق به دو دسته تقسیم می‌شود که شرحش را داده‌ام.

باتوجه به آن که به مفاهیم دوست و رفیق پرداخته‌ام, می‌توانیم فرق دوست و رفیق یا همان فرق رفیق با دوست را بهتر درک کنیم. همچنین برخی به دنبال “متن رفیق“, “متن برای دوست قدیمی” و “متن رفیق فابریک” هستند. در ادامه شرحی بر این مورد خواهم داد که جستجو به دنبال “متن رفیق” بیش از آن که احترام و میزان عمق صمیمت و دوستی شما را به فرد مقابل که او را رفیق می‌نامید برساند, بی‌توجهی شما در خلق یک نوشتار چند خطی برای یک رفیق و دوست را به فرد مقابل می‌رساند. 

در ادامه مطالعه خواهید کرد:

آشنا

دوست

رفیق (رَفیق)

رفیق (رِفیق)

فرق دوست و رفیق | فرق رفیق با دوست

متن رفیق فابریک | متن رفیق خوب

 

آشنا

همانطور که از کلمه آشنا هم پیداست کسی است که ما او را می شناسیم. ولی لزوما او هم ما را دلیلی ندارد بشناسد. همانطور که ما با دیدن کسی برای بار اول، می گوییم باب آشنایی باز شده. ولی امکان دارد دیگر هم را نبینیم.

آشنا مانند: حسن روحانی، اوباما، پرویز پرستویی، سیروان خسروی و مانند این ها


 

دوست

دوست کسی است که با او هم کلام شده ایم، با هم در زمان های مختلف تبادل نظر کرده ایم، به یک وسیله ای با او در ارتباط هستیم به شکلی که هر گاه اسم ما برای او یا اسم او برای ما آورده می شود حداقل یک خاطره ای در ذهن متبادر شود. شاید حتی او را تا به حال ندیده باشیم.

 

لینک مرتبط: دوست خوب

 


 

رفیق (رَفیق)

رفیق (رَفیق) شخص یا اشخاصی (خیلی تعدادشان کم است، کمتر از انگشتان یک دست) که معمولا مدت زیادی را با آن ها هستیم یا کیفیت رابطه مان با آن ها بسیار زیاد است که همین امر باعث می شود فرق او با دیگران (آشنا یا دوست) بیشتر به چشم آید.

رفیق (رَفیق) کسی است که بیشتر از دیگران می تواند ادعا کند ما را می شناسد. معمولا اکثر اطرافیان هم از این رابطه در جریان هستند و کما بیش احوال آن ها را از شما و احوال شما را از آن ها می گیرند. بالاخره در یک زمینه ای با این شخص از همه صمیمی تری، یا رابطه مالی، یا احساسی، یا از کوچکترین احوالات روحی تو کاملا خبر دارد.

کارهایی که برای همدیگر انجام می دهید بدون حساب کتاب است، که آیا او می تواند بعدا جبران کند یا نه. بیشتر از جنس مهربانی است. از پیشرفت تو خوشحال می شود و در پیشرفت تو نیز کمک می کند، حتی شده است با یک تشویق لفظی. تایید تو برای او، و او برای تو مهم است. بعضا یک رقابت خیلی سالم در عین رفاقت هم بین شان وجود دارد.


 

رفیق (رِفیق)

می خواهم حالا که رَفیق را مفهوم پردازی کردم، پا را فراتر بگذارم و به مفهوم پردازیِ” رِفیق ” بپردازم.

رِفیق را حتما از نزدیک دیده ایم، در برهه ای با هم زندگی کرده ایم، از عادات شخصی و خیلی خصوصی هم خبر داریم. معمولا مربوط به دوران دانشجویی یا قبل تر از آن هستند. در اکثر مواقع برای ما وقت دارند. شماره تمام سیم کارت هایشان را معمولا داریم. در ۹۹% مواقع هر کاری از دستمان و از دستشان برآید دریغ نمی شود.

تعدادشان حداکثر دو الی سه نفر است. کنار آن ها بسیار خوشحالیم. درکنارشان یا اصلا یا با حداقل مصلحت اندیشی حرف می زنیم. در کلام بسیار با هم راحتیم. حرف همدیگر را به خوبی می فهمیم. با این اشخاص بیشترین شوخی ها را داریم. بهترین خاطرات ما در گذشته هستند و بهترین همراه و هم پای ما در سال های آینده. اگر چندین سال هم همدیگر را ندیده باشند باز هم کیفیت رفاقت شان مانند گذشته است.


مطلب غیر مرتبط : سئو چیست و سئوکار کیست – مشاور کسب و کار

فرق دوست و رفیق | فرق رفیق با دوست

با توجه به آنچه تا به اینجا پیرامون آشنا, دوست و رفیق بیان شد, می‌توان گفت “فرق دوست و رفیق” در عمق رابطه‌ای است که طرفین با یکدیگر دارند. در دوستی ما شاهد یک رابطه نسبتا سطحی هستیم؛ اما در رفاقت (رَفیق یا رِفیق) شاهد یک رابطه عمیق هستیم که البته به افرادی کمتر از انگشتان یک دست محدود می‌شوند.

متن رفیق فابریک | متن رفیق خوب

بسیاری از افراد پیرامون متن رفیق فابریک, متن رفیق خوب, متن برای دوست قدیمی و … جستجو می‌کنند؛ اما نکته در آن است که مگر این افراد برای ما ارزش ندارند؟ مگر رفیق یا دوست مان از ما شناخت نسبتا عمیقی ندارند؟ آیا بهتر نیست متنی برای آن‌ها ارسال کنیم که خودمان آن را نوشته‌ایم و هر آنچه هست (حتی اگر از دید ما متنی سطحی یا کم ارزش است) از عمق وجود ما است؟

چندین هزار نفر پیرامون متن رفیق قدیمی, متن درباره دوست صمیمی و … جستجو می‌کنند؛ و درنهایت آنچه شما برای رفیق یا دوست خود ارسال می‌کنید, مشابه همان‌هایی است که در پلتفرم‌های اجتماعی از جمله تلگرام و ایستاگرام, به وفور دیده شده‌اند.

پیشنهاد می‌کنم اگر مایلید برای رفیق یا دوست خودتان متنی ارسال کنید, چند دقیقه بیندیشید و پس از آن, متنی را ارسال کنید که خودتان “خلقش” کرده‌اید.

امیدوارم مسیر زندگی را با رفیق و به موفقیت و شادی بگذرانید.

 

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.4/5 - (30 امتیاز)

راه اندازی کسب و کار جدید

3 دیدگاه روشن آشنا، دوست و رفیق

  • مطلب بسیار جالبی بود

  • درود به حمید عزیز
    یکی از مواردی که من هم بهش توجه می‌کنم, مفهوم پردازی و ظرافت کلامی هست.
    در واقع اگر نتونیم در ابتدا مفهوم پردازی کنیم, به نظرم نمی‌تونیم به ظرافت کلامی توجه کنیم (در واقع مقدمه ظرافت کلامی, مفهوم پردازی کلمات متفاوتی هست که ازشون در گفتار و نوشتار بهره می‌بریم).
    از تو خیلی ممنونم که چهار کلمه آشنا, دوست, رفیق (رَفیق) و رفیق (رِفیق) رو مفهوم پردازی کردی.
    از این پس بیشتر توجه می‌کنم تا کلمه مناسبی رو انتخاب کنم.
    من خودم دوست رو با رفیق (رَفیق یا رِفیق) یکسان درنظر می‌گرفتم و وقتی نوشتارهای محمدرضا رو مطالعه می‌کردم که می‌گفت “دوست” من چنین و چنان کرد, برام قابل درک نبود چرا محمدرضا داره به اون فرد می‌گه دوست.
    با مفهوم پردازی‌ای که پیرامون رفیق و دوست ارائه دادی, الان درک بهتری از گفته‌های محمدرضا دارم :).
    سبز و کامروا شوی.

  • مطلب جالبی بود رفیق . خیلی خوب که ما کلماتی رو که استفاده میکنیم روی مفاهیمش فکر کنیم و فقط سالادی از کلمات رو کنار هم قرار ندیم . خیلی از واژه ها هست که مدام استفاده میشه ولی مفهوم واقعیشون ذره ای هم شبیه اون چه تو ذهن اکثریت جا گرفته نیست مثل فرافکنی- استارتاپ – طراحی تجربه کاربری – هوش هیجانی و ……..

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.