این داستان: ساده اما هزینه دار

در این متن نه می خواهم راجع به سئو صحبت کنم نه محتوا و نه مسائل کارآفرینی و استارتاپی

فقط می خواهم اینجا این مطلب را یادداشت کنم تا همیشه در خاطم بماند که از کنار مسائل و تجربیات کوچک هم نباید ساده گذشت.

 

کمیسیون مشاور املاک در قرارداد اجاره چقدر است؟

 

به هر میزان که پول رهن داریم در 30 هزار تومان ضرب می کنیم با اجاره جمع می کنیم و تقسیم بر 4 می کنیم. چنانچه اجاره نامه رسمی هم بخواهیم 9% همین مبلغ را هم باید بدهیم.

مثال عددی: اگر رهن 50 میلیون تومان باشد و اجاره 3.5 میلیون تومان محاسبه اش به این شکل است.

50*30000=1,500,000 تومان (عدد 30,000 از آنجا می آید که در بازار هر میلیون رهن را معادل 30 هزارتومان اجاره در نظر می گیرند)

حالا

1,500,000+ 3,500,000 = 5,000,000

در این قسمت

5,000,000/4=1,250,000

1,250,000 تومان مبلغی هست که ما باید بابت کمیسیون به مشاور املاک بدهیم. (برخی از مشاوران املاک 1/4 حساب نمی کنند و از بی اطلاعی مشتری سواستفاده می کنند و مثلا 1/3 محاسبه می کنند)

چنانچه قرارداد را رسمی و هولوگرام دار بخواهیم، 9% مالیات بر ارزش افزوده هم باید پرداخت کنیم. 9% از همان مبلغ 1,250,000 تومان (برخی از مشاوران املاک این 9% را از آن 5,000,000 تومان حساب می کنند، که متاسفانه مشتری پول بیشتری باید پرداخت کند)

 

شرکت مسئولیت محدود ثبت کنم یا سهامی خاص:

 

به جرائت می گویم که کل وب فارسی را شخم زدم، با 4 وکیل و یک مشاور ثبت شرکت صحبت کردم تا توانسته ام به قطعی بودن این مطلبی که می نویسم مطمئن شوم.

خیلی خلاصه و صریح می گویم

 

چنانچه شرکت شما درآینده قصد گرفتن هر کدام از موارد ذکر شده در پایین را دارد حتما حتما حتما می بایست شرکت سهامی خاص باشد، در غیر این صورت مسئولیت محدود کار شما را راه می اندازد.

  • گرفتن وام
  • جذب سرمایه گذار
  • شرکت در مناقصه

 

در کل از منظر دولتی و حقوقی شرکت های مسئولیت محدود را کم اعتبار می دانند. شاید اینفوگرافی زیر به فهم مطلب بیشتر کمک کند.

شرکت مسئولیت محدود ثبت کنم یا سهامی خاص

متاسفانه در خاطرم نیست که این عکس را چند هفته پیش از کدام سایت برداشتم.

 

دو مطلبی که نوشتم ساده بود؟ بله

پیش پا افتاده بود؟ اصلا

 

ایکاش یک نفر این دو مطلب را به من گفته بود. حدود 3 میلیون تومان به صورت ریالی و حدود 3 ماه به صورت زمانی، برای من صرفه جویی می شد.

 

با تشکر

حمید طهماسبی
5/5 - (17 امتیاز)

17 دیدگاه روشن این داستان: ساده اما هزینه دار

  • سلام
    با سرچ عبارت “محاسبه ی آنلاین کمیسیون مشاور املاک” اولین لینک این سایت اومد :
    http://echortke.ir/amlakcommision/
    همین داده های شما رو داخلش وارد کردم و دقیقا با احتساب 9 درصد مالیات رقم 1362500 تومن رو نشون داد(9%*1250000=1362500) که اگر قرارداد را هولوگرام دار نخواهیم میتونیم 9 درصد رو از 1362500 که سایت بهمون میده کم کنیم.
    یه سایت دیگری هم بنام “فلفل سبز” هم بالا اومد که اون هم ابزار محاسبه ی آنلاین حباب سکه اش خیلی خوب و کاربردی و درست بود. https://goo.gl/85KTpA
    با سپاس

  • سلام
    نوشتن از تجربه های این چنینی در عین ساده بودن، بسیار کاربردی و آموزنده هست…
    ممنون

  • سلام همه دوستان

    بعد از کلی پست های آی.تی گونه ای، این پست فرق میکرد و خوب بود ( و البته لازم برای هر کسب و کار)
    من شرکت با مسئولیت محدود ثبت کردم .. اولاً که ثبت شرکت مسئولیت محدود مثلن آنلاین شده .. اما اینقدر گیر دادن و توضیحی بابت رفع گیر ندادن تا منو بندازن در شرکت های ثبت شرکت .. که از قِبَل اونا خودشونم پولی به جیب بزنن .. (لااقل سال 91 که اینطور بود .. الان رو نمیدونم)
    این ثبت شرکت هم ( که خیلی معروفه ) اولش گفت 1 میلیون .. وقتی از صندلی بلند شدم گفت 700 .. و وقتی گفتم خداحافظ گفت 600 .. خلاصه پول گرفت .. و بعد از کلی پیگیری من ثبت کرد .
    نکته ای که بخاطرش این کامنت رو میذارم اینه :
    اگر دفتر ندارید .. و اگر دفتر اجاره کردید و موجر حاضر به ثبت رسمی قرارداد نیست ( بخاطر فرار مالیاتی ) اصلن به سمت ثبت شرکت نرید . چون بعد از ثبت باید کد اقتصادی بگیرید .. که کد اقتصادی هم لازمه اش اجاره نامه رسمی هست … که موجر من حاضر نشد .. و قس علی هذا .
    خوب .. نکته اش اینجاس که من اسمم در ردیف مالیات دهندگان هست .. اما کد اقتصادی ندارم !!
    حتی نمیتونم شرکت رو ملغی کنم .. چون کد اقتصادی ندارم !!!
    یک چرخه معیوب مزخرف اداری … که خیلی ساده اس .. اما نمیدونم چرا پیچیده اس .
    ممنون از همه برای به اشتراک گذاری مطالب

  • یک نکته جدید
    بهتر است که سرمایه شرکت سهامی خاص با یک میلیون تومان (10 میلیون ریال) باشد و به یک میلیون سهم تقسیم بشه.
    البته بعدا هم میشه این کارها را انجام داد ولی از اول با اطلاعات و سنجیده حرکت کردن بهتره.

  • این حداکثر مدت تصدی پست مدیریت که برای شرکت های سهامی خاص 2 سال هست، یعنی چه؟
    فرضاً یه نفر حداکثر 2 سال می تونه مدیرعامل اون شرکت باشه؟

    و اینکه مدیران صرفاً باید از میان سهامداران باشند، یعنی چه؟
    فرضاً مدیر مالی یا مدیر منابع انسانی حتماً باید سهامدار شرکت باشند؟

    • سلام
      مدت تصدی اعضای هیات مدیره و مدیر عامل دو سال است. این یعنی هر دو سال باید صورت جلسه مجمع تهیه شود و هیات مدیره جدید یا قدیم مجدد به تصویب مجمع برسد و در روزنامه رسمی کشور تایید و ثبت شود. شما می توانید صد سال هم هیات مدیره را تجدید کنید ولی هر دو سال این عملیات باید تکرار شود.(برای کنترل شرایط هیات مدیره توسط مراجع قانونی).
      مدیرعامل لازم نیست عضو هیات مدیره باشد و شما می توانید فردی را خارج از اعضا به عنوان مدیرعامل استخدام کنید. ولی هیات مدیره حتما باید سهام دار باشند. اگر شخص غیر عضو هیات مدیره تان است که صلاح نمی دانید سهام به او بدهید، روش این است که یک سهم مدیریتی به او بدهید که ثبت شود ولی حتما وکالت بلاعزل از او بگیرید که هر وقت شرکت صلاح دانست آن سهم را می تواند بگیرد. وگرنه اگر با آن فرد دچار مشکل شوید همین یک سهم بسیار مشکل آفرین است. محضر خودش می داند چه وکالتی تنظیم کند.
      مدیر مالی و مدیر منابع انسانی لازم نیست عضو هیات مدیره یا سهام دار باشند.
      ولی توصیه می شود با همان روش یک سهم مدیریتی، مدیرمالی را به عضویت هیات مدیره درآورید که کاملا خود را در برابر اتفاقات مالی شرکت و تصمیم گیریها مسئول بداند. البته اگر ظرفیت اخلاقی این عضویت را دارد. در واقع باید صوری عضو باشد و به طور حقیقی در مسئولیت شریک شود.

  • سلام حمید جان
    ممنون که این دو مورد رو برامون به اشتراک گذاشتی

    • سلام فربد جان
      قربانت
      چند وقت پیش جایی بودم، اسم شما اومد. در مورود شما بود که چقدر در کارِت دقیق و حساس هستی و رضایت مشتری برات مهمه
      خواستم بهت تبریک بگم
      دست مریزاد

  • خوب توی وبلاگت سوال می‌کردی، شاید جواب می دادیم! 🙂

  • سلام
    حمید جان یه نکته رو هم درباره سرمایه شرکت های مسئولیت محدود اضافه کنم
    اصلی ترین ویژگی این شرکت ها که در نامشون هم مشهوده، مسئولیت محدوده اونهاست
    یعنی چی؟
    این شرکت ها در زمان تاسیس سرمایه ای رو به عنوان سرمایه ثبتی شرکت در نظر می گیرند که فکر می کنم حداقل اون 100 هزار تومان باشه. خیلی از شرکت ها این مبلغ رو افزایش نمیدن.
    معنی مسئولیت محدود این میشه که این شرکت هر کاری هم بکنه حداکثر به میزان همون سرمایه تعهد داره.
    یعنی اگه یه شرکت سرمایه ثبتیش یک میلیون تومان باشه و یک میلیارد تومان بدهی به بار بیاره، تعهد شرکت و سهام داران حداکثر تا یک میلیون تومان است.

    شرکت های مسئولیت محدود می تونند در تعدادی از مناقصات و استعلام ها شرکت کنند ولی به دلیل محدود بودن تعهدشون به اندازه سرمایه ثبتی شرکت، ضمانت های معتبری از شرکت گرفته میشه تا در صورت تخلف از محل این ضمانت نامه ها جبران بشه.

    این شرکت ها می تونند وام هم بگیرند ولی به دلیل مسئولیت محدودشون، اعتبار شرکت نزد بانک به همون سرمایه ثبتی هست و شخصیت حقوقی اونها به اندازه سهامی خاص اعتبار نداره.
    به همین خاطر بعضی از شرکت های مسئولیت محدود، سرمایه ثبتیشون رو افزایش میدن تا اعتبارشون در مناقصات و زمان دریافت وام و ضمانت نامه های بانکی، بالا بره.

    مدیریت امورات جاری و اداری شرکت مسئولیت محدود هم به نسبت سهامی خاص راحت تر هست و برای کسایی که می خوان برای خودشون با کمترین شریک شرکت بزنند، گزینه مناسبیه.

  • سلام
    با آپدیت شدن سایت dimaht.com برای من نوتیفیکیشن میاد.این نوتیفیکیشن بشدت منو خوشحال میکنه چون در این یکسالی که مخاطب حمید طهماسبی هستم میدونم قراره یه چیز خیلی مهم و جدید یادمون بده
    مثل همیشه عالی و آموزنده بود
    سپاس فراوان

  • واقعا گاهی اوقات اطلاع نداشتن از برخی مسائل ساده باعث میشه خیلی ها سو استفاده کنند.
    برای من سال 95 که قصد راه اندازی سایت داشتم اتفاق افتاد. چون با وردپرس و هاست و دامنه آشنایی کافی نداشتم، تقریبا 1.5 میلیون هزینه کردم و آخرش یه سایت بدرد نخور شد و رهاش کردم و چندماه هم وقتم براش تلف شد. و خدا رو شکر می کنم که زودتر متوجه شدم و آن سایت و شرکت طراح رو رها کردم. چون به اصطلاح یک CMS اختصاصی طراحی کرده بودند و آن موقع برای اضافه کردن هر امکان دیگر -که در وردپرس با بهترین افزونه ها و رایگان امکان پذیره- باید کلی هزینه می کردم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.