لیدرهای بازار چه می کنند

یکی از علایق من بررسی کسب و کارها و تحلیل آن ها به اندازه درک و فهم خودم هست. مدتی پیش به گسترده تر شدن لیدر بازارهای مختلف فکر می کردم و برای خودم پیش بینی می کردم که حرکت بعدی آن ها احتمالا دست گذاشتن روی کدام بازارهاست. به جمع اوری یکسری دیتا رسیدم پیش خودم گفتم شاید برای شما هم جالب باشد.

از هلدینگ هزاردستان ( کافه بازار – دیوار – بلد) شروع کردم.

اپ مارکت: کافه بازار حدود ۸۵ تا ۹۰% سهم بازار را در اختیار دارد – بررسی اپ مارکت ایرانی (منبع: راستا). قابل ذکر است که بقیه سهم بازار مربوط به مایکت است. آنقدر بازی در این زمین سخت شده است که اول مارکت (مربوط به همراه اول) و چارخونه (مربوط به ایرانسل) هیچ وقت نتوانستند سهمی از این بازار ببرند.

 

سایت آگهی: دیوار حدود ۶۵% سهم بازار آگهی ها را در اختیار دارد و شیپور حدودا ۲۵% و مابقی را بقیه سایت ها و همشهری
سهم بازار را با بررسی آگهی های املاک (+) و میزان بازدید ماهانه (دیوار ۲۱ میلیون و شیپور ۸ میلیون) و همچنین تعداد دانلود اپ در بازار (دیوار ۲۱ میلیون و شیپور ۵ میلیون) تخمین زدم.
اما چیزی که می شود نتیجه گرفت دیوار در حوزه املاک و خریدوفروش خودرو لیدر بازار با سهم بیشتر بازار است.

شاید برای شما جالب باشد تعداد فروشگاه در دیوار حدود ۱۳هزار (+) و تعداد کسب وکار در دیجی کالا ۶۱ هزار (+) می باشد.

 

 

مسیریاب و نقشه: این دسته نوظهور است، اما دلیل اینکه من اینجا به این موضوع اشاره می کنم چون احتمال دخالت این حوزه در صنعت تاکسی اینترنتی، پیک و وانت خواهد بود. همانطور که می توانید از دروزن اپ بلد،می توانید خودرو از تپسی بگیرید. از آنجایی که بازی این صنعت اپ محور است متاسفانه آینده را از آن بلد می دانم. سهم بازار حدود ۶۰%
دانلود بازار بلد: ۵میلیون و نشان: ۳میلیون

 

خرده فروشی: دیجی کالا نام آشنا و قدیمی این حوزه است. سهم بازار ۹۴%

 

مد و فَشن: در این حوزه بانی مُد و دیجی استایل از بازیگران مطرح هستند.

 

محصولات تند مصرف (سوپرمارکتی): دیجی کالا فِرِش (تهران و کرج)، اسنپ مارکت که با هایپر استار همکاری می کنند (تهران، کرج، اصفهان، قم و شیراز)، اُکالا که مربوط به افق کورش (گلرنگ) هست.

 

کتاب های صوتی و الکترونیکی: فدیبو (مربوط به دیجی کالا)، طاقچه (با داشتن حمایت کافه بازار)، کتابراه (اطلاع ندارم مربوط به چه کسی هست اما خیلی خوب رشد کردن) هستند.

سایر حوزه هایی که رقابتی محسوب می شوند:

  1. تاکسی اینترنتی
  2. خدمات آنلاین
  3. سفر
  4. فوددلیوری
  5. پرداخت ها و مالی

 

تاکسی اینترنتی: در مورد اسنپ و تپسی چند مدت پیش گزارشی منتشر شد از ایده هاب که اشاره کرد سهم بازار ها به این صورت است.

و مدتی بعد تکراسا اعلام کرد سهم بازار تپسی غیر منصفانه است و به این صورت است.

با در نظر گرفتن اعداد دانلود در کافه بازار و حضور اسنپ در اپلیکیشن ۱۲ میلیونی آپ و حضور تپسی در اپلیکیشن ۵ میلیونی بلد، به نظر من عدد ۲۰% سهم بازار برای تپسی و ۷۵% اسنپ و ۵% سایرین (ماکسیم، کارپینو و …) شاید اعداد منطقی باشند.

 

خدمات آنلاین: از آنجا که یکی از بازیگران جدی در سطح کشور خدمت از ما می باشد و این کسب و کار مربوط به خودمان است و هر آنچه من در این زمینه بگویم قطعا به برداشت های شخصی و ذهنی من آمیخته است. از نوشتن در این مورد پرهیز می کنم. اما شاید مناسب باشد این مصاحبه من با دنیای اقتصاد را بخوانید.

مصاحبه با دنیای اقتصاد در مورد پلتفرم خدمات منزل

 

سفر: بازی در این صنعت خیلی پیچیده است.  هرکس که یوزربیس بالایی داشته باشد (مانند: آپ، اسنپ، آپارات و سکه مربوط به بانک ملت) دستی به این صنعت دراز کرده است. بازیگر برند و مطرح این حوزه علی بابا است اما مستر بلیط هم توانسته تا حدودی خوب عمل کند. اول که سهم بازار در این صنعت به چند دسته تقسیم می شود و هر کدام جداگانه باید بررسی شوند.

  1. هواپیما داخلی
  2. هواپیما خارجی
  3. اتوبوس
  4. قطار
  5. هتل
  6. تور

از آنجایی که هرکس در بخشی قوی است و یوزربیس های آپ و اسنپ خیلی بیشتر از علی بابا هستند و دائما هم تخفیف می گذارند، تخمین برای من ناممکن است. گزارشات زیادی در مورد سهم بازار علی بابا در وب فارسی است اما بعد حضور جدی آپ و اسنپ تریپ و کرونا به نظرم تمام آن ها دیگر دیتای سوخته و ناکارآمد هستند.

 

فوددلیوری: من که بازیگری دیگری به جز اسنپ فود نمی شناسم. در اول اسفند گزارش شده بیش از ۸۵% سهم بازار دارد. (+)

که البته اسنپ فود توسط لجستیکی که دارد سوپرمارکت های محلی را هم به میان آورده که عدد بسیار زیادی هستند.

 

پرداخت و مالی: با اختلاف زیاد آپ سردمدار این حوزه است. چون حدود ۱۲ میلیون دانلود در کافه بازار دارد. بعد از آن همراه کارت با ۲ میلیون و تاپ با ۱٫۴ میلیون دانلود هستند. خود آپی ها می گویند ۴۰ میلیون یوزربیس داریم.
آپ خودش ارائه دهنده بلیط هوایپما، قطار و اتوبوس هم هست. سرویس هتل، غذا، تاکسی را هم با کمک اسنپ ارائه می دهد.

 

در نهایت شاید این عکس برای تعداد پرسنل هم برای شما جالب باشد.
اسنپ: ۱۵۰۰ نفر
آپ: حدود ۵۰۰ نفر

 

کسب و کارها به صورت لایه ای

لایه اول می شود لایه دوم هرم اقتصاد (کلاس دکتر مسعود نیلی)

لایه دوم و سوم می شود لایه سوم هرم اقتصاد (کلاس دکتر مسعود نیلی)

 

باتشکر

حمید طهماسبی

4.7/5 - (32 امتیاز)

14 دیدگاه روشن لیدرهای بازار چه می کنند

  • سلام حمید
    رفتار سفر و خرید بلیط در مردم خیلی متفاوت از غذا و تاکسی هست. به نظرم بعضی اوقات این عدد و رقم‌ها آدم رو دچار خطا میکنه.
    مثلا آپ و اسنپ ممکنه بخاطر تعداد نصب بالایی که دارن تهدیدی برای امسال علی بابا محسوب بشن ولی اینم باید در نظر گرفت کسی که بلیط میخره اعتبار، اطمینان و پشتیبانی خیلی براش مهمه و بخاطر همین اپی که صدتا خدمت توش میده رو برای خرید بلیطهای چند میلیونی انتخاب نمیکنه
    آپ یبار اینکارو کرد و به فروش بلیط هواپیما به صورت جدی ورود کرد ولی شنیدم اینقد بخاطر عدم پشتیبانی و جواب ندادن به مشتری ازش شکایت شد که کلا از این حوزه عقب نشینی کرد.
    به نظرم تهدید جدی برای اینها اینه که هر کدوم از رقبا یه بخش از بازار رو بگیرن و سهم بازار بین چندتا بازیگر تقسیم بشه

    • سلام سجاد
      صحبت رو قبول دارم، مخصوصا تقسیم هر بخشی از بازار برای یک بازیگر
      اما به دلیل ثابت بودن پرووایدرها ( و کم بودن و مشخص بودنشون) دست درازی به این بازار رو راحت کرده. بحث کیفیت و پشتیبانی هم که کاملا درست میگی

  • فکر میکنم لیدر های بازار چه میکنند را هنوز پاسخ ندادیم، بلکه فهمیدیم لیدر های بازار چه کسانی هستند . مطمعنم احتمالا با توجه به این که اهمیت لیدر شدن بازار برای شما حمید جان مهم هست در اینده پست های بیشتری ازت بخونیم . مرسی از زحماتت .

    • رسول جان بیشتر منظورم از اینکه “چه می کنند” این بود که در چه حال هستن و چند چند بازار هستند
      دقیقا یکی از اهدافم گفتن اینکه توی هر بازار چه کسانی لیدر هستند و چقدر سهم بازار دارند بود. چون بعضا در خیلی از زمینه ها اصلا برای خود من مشخص نبود بازیگرای اصلی چه کسانی هستند.
      در ماه های اینده حتما در مورد خدمت از ما و وضع فعلیش می نویسم

  • با سلام
    برام جالبه که معاون بین الملل سروآوا که سرمایه گذار مجموعه های هزار دستان، علی بابا و دیجی کالا است (تقریبا تمام لیدرهایی که معرفی کردید) دیروز پنجشنبه ۲۵ دی ماه دستگیر میشه. اینکه به خاطر لیدر شدن دستگیر میشه یا دلیل دیگه ای داره بنده نمیدونم. شما میدونید؟
    با تشکر

    • سلام
      من در جریان این امور معمولا نیستم اما اگر به این ژانر علاقه مندی این کانال تلگرامی رو دنبال کن
      https://telegram.me/webamoozir

      • سلام
        این کانال تلگرامی که معرفی کردید خیلی زرده. مطلبی رو که پرسیدم، تو سایت‌های خبری معتبر دیدم. ولی هنوز تحلیل درستی ندیدم. به نظرم تو فضای استارت آپ ایران اثرگذاره.
        با تشکر

  • سلام و سپاس آقای طهماسبی، خیلی از چیدمان اطلاعات و تحلیل بی پیرایه و مفیدت استفاده کردم و یه دید کلی بهم داد، البته من بازاریابی نمیکنم ولی بعنوان یه مشتری از خدماتی که بررسی کردی استفاده میکنم و به نکات جدیدی برای خرید کردنم پی بردم!
    آفرین واقعا، رشدت مستدام.

    • سلام
      ممنونم از شما
      چقدر خوب که برای یک نفر به عنوان مصرف کننده هم این مطلب جالب بوده
      مرسی از بازخوردتون

  • سلام
    تحلیلی حرفه ای بود. خدا قوت.
    خدمت از ما هم مثل دیجیکالا و اسنپ و آپ که بازار خودشونو توی مشت گرفتن، توانایی و شایستگی لیدر شدن رو داره.
    همراه کارت رابط کاربری خیلی قشنگی داره. به نظرم استفاده کردن ازش خیلی راحته. مثلا فرایند شارژ خریدنش خیلی ساده تر از اپ همراه اوله (البته اپ همراه اول که داغونه – راستی تحلیل و مقایسه اپراتور ها هم جالب میشه). به طور کلی هرجا که میشده فرایند رو ساده کردن.
    به صورت دیفالت مجبورت میکنه روی نرم افزار رمز (و یا اثر انگشت) بزاری. که این برای من جالب بود.
    یه مشکل بزرگی که با آپ داشتم این بود که خیلی پیش می اومد تراکنش نامعلوم بشه. البته معمولا اگه نامعلوم میشد کلا اتفاقی نمی افتاد. اما خب آدم با شرایط ابهام احساس خوبی بهش دست نمیده. با همراه کارت شاید یه بار پیش اومده باشه. فکر نمیکنم خیلی ارتباطی به سرعت اینترنت داشته باشه. به علاوه آپ کلی امکانات مختلف داشت که من حس میکردم خیلی شلوغ پلوغش کرده (و سنگین – گوشیم همیشه مشکل ظرفیت حافظه داره).
    راستی توی گوگل پلی استور دانلود همراه کارت رو زده ۵ میلیون و کافه بازار زده ۲ میلیون. مایکت هم آپ رو زده ۳ میلیون و اون یکی رو ۷۰۰ هزار. یعنی دانلود همراه کارت ۷٫۷ میلیون و آپ ۲۵ میلیون میشه؟ آمارشون رو باید جمع بزنیم؟

    • ممنون نوید جان
      هم از بابت تعریف در مورد این مطلب، هم نظرت راجع به خدمت از ما
      همراه کارت رو بانک اینده حمایت می کنه و تونسته رشد خوبی هم داشته باشه
      در رابطه با سوال اخرت باید بگم که جمع زدن این ها با هم نادرسته. چون سیستم شمردن اپ مارکت ها براساسی هست که اون مارکت روی گوشی کاربران باشه. پس اگر یک نفر هر سه مارکت رو داشته باشه عملا امارش توی هر سه تا مارکت هست. یکی از دلایلی که عموما اعداد گوگل پلی هم بیشتر از کافه بازاره به خاطر نصب بیشترش هست (که البته به صورت دیفالت روی اندورید نصبه)

      • اتفاقا توی کامنت نوشته بودم اما برای خلاصه شدن حذف کردم. منم چون بانک آینده بودم اول همراه کارت رو نصب کردم. بعدا دیدم (از نظر من) قوی تره، آپ رو پاک کردم.
        میگم چرا عددش انقدر بالا شد. =)))
        پس منم که گوگل پلی و مایکت رو دارم، جزء آمار جفتشون حساب شدم.
        خوب شد اینجا پرسیدم. واقعا نمیدونم توی گوگل چی باید سرچ میکردم تا این نکته رو بفهمم. 🙂
        خیلی ممنون.

  • ممنونم از شما آقای طهماسبی
    من از هر سه برنامه خرید کتاب استفاده میکنم یعنی کتابراه و طاقچه و فیدیبو.

    من فکر میکنم طاقچه توی این یک سال رشد بیشتری داشته و احتمالا فیدیبو رو پشت از سر خواهد گذاشت شاید از عوامل مهمی که طاقچه رو بهبود داده:
    ۱٫ دوری کردن از کتاب های بازاری و زرد
    ۲٫رابط کاربری بهبود یافته و خیلی خوب
    ۳٫همکاری خوب با انتشارات بزرگ مثل چشمه و ماهی و … در خوزه ادبیات داستانی
    ۴٫تبلیغات کتاب باز
    ۵٫سیستم پیشنهاد دهنده دقیق و عالی که متناسب با سلیقه شما کار میکند – فیدیبو و کتابراه هم این سیستم رو دارند ولی طاقچه بهتر کار میکنه.
    ۶٫ در ضمن کتابراه نظرات رو سانسور میکنه و میترسه که نظر منفی ما در مورد کتاب باعث بشه دیگران این کتاب رو نخونند. من خیلی در این مرود باهاشون درگیر بودم. فیدیبو هم شبیه دیجیکالا عمل میکنه یعنی کتاب رو ۲ برابر گرون میکنه بعد ۴۰ درصد تخفیف میده. طاقچه این بازی های بچگانه را با شعور مخاطب رو نمیکنه (البته فعلا خوبه تا ببینیم بعد چی میشه)

    من هیچ وقت نتونستم با فیدیبو احساس راختی کنم اگر چه باز هم خرید دارم ازش و روی گوشیم نصب شده . دو سال پیش کتابراه رو بهتر از طاقچه و فیدیبو میدانستم ولی الان طاقچه از هر دو برنامه بهتره اونهم با اختلاف زیاد.

    • ممنونم ازت
      چقدر خوب کاری کردی که نظرت رو با جرییات در مورد این سه تا اپلیکیشن گفتی، مطمئنم برای همه ما این اطلاعات با ارزش هست و دید خوبی بهمون داد راجع به استفاده

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.