کسب و کارهای آنلاین در چه حال اند

این روزها درگیری کاری به شدت بالا رفته و شدیدا در حال انجام برنامه ۱۰۰ روز باقی مانده به سال هستم. البته در وبلاگ طاهره خباری عزیز زیر همان پست هم قول دادم که ۲۹ اسفند بروم و گزارشی بنویسم.

این روزها در متمم هم بیشتر تمرکزم برروی مدل کسب و کار بود که تمام شد. (اگر درسی بارگذاری نشود)

البته بیرون از آن فضا بر روی چند کسب و کار آنلاین ایرانی هم تحقیقاتی داشتم که آن هم رو به اتمام است. بررسی مدل کسب و کارهای دیجی کالا، اسنپ، بامیلو، کافه بازار، دیوار، آپارات و چند کسب و کار دیگر

به نظر من مدل کسب و کار را باید خیلی خیلی جدی گرفت تا بتوانیم آنطور که باید از فعالیت های شغلی خودمان نتیجه بگیریم.

شناخت جغرافیای کسب و کار داخل کشور و قدرت پخش شده بین آنان بسیار حائز اهمت است. نمی شود در کنجی نشست و فقط سر در لاک خود کرد و دائم کار کرد و کار کرد و کار کرد. اگر متر و شاخص مشخصی نداشته باشیم مانند این است که در بیابانی در حال قدم زدنیم و اگر طلوع و غروب خورشید را در روز، و ستارگان را در شب رصد نکنیم معلوم نیست در کجاییم و چه می کنیم و تا چه زمانی در آنجا باقی خواهیم ماند.

سال آینده سال مهمی است. همانطور که همه ما می بینیم و متوجه می شویم در هر سال تغییرات بیش از پیش شده است و سرعت آن نیز فراتر از همیشه. هر چه بیشتر در فضای آنلاین مطالعه می کنم و هرچه بیشتر فعالیت تجاری می کنم، بیشتر بوی حبابِ دات کام را در ایران حس می کنم. فقط کافی است اگر میوه فروش سر محله هستید به پسوند آن یک دات کام اضافه کنید.

برای توضیح بیشتر این حبابی که بوجود می آید عکسی را از کانال تلگرام EMC می آورم، که مربوط به دوست خوبم مجید دوهکی است.

 

هر چه از سمت چپ به سمت راست می رویم مشاهده می کنیم که سرمایه گذارهای بسیار بزرگی در این زمینه وارد شده اند. حدس می زنم در سال آینده شاهد یک سرمایه گذاری از “بانک ملت” و یک سرمایه گذاری خوب دیگر از سمت “گروه اینترنت ایران” باشیم.

امسال رقم های خوبی در صنعت IT و اینترنت رد و بدل شد.

 

های وب برای خرید پارس آنلاین ۸۸۲ میلیارد تومان خواهد پرداخت.

اسناد منتشر شده توسط های‌وب نشان از این دارد که مبلغ توافق‌شده برای تصاحب پارس آنلاین ۸۸۲ میلیارد تومان است

منبع: زومیت

 

ادغام علی بابا و زورق رسما اعلام شد. پس از ادغام، “سرآوا” ۹۰ میلیارد در هلدینگ علی بابا سرمایه گذاری کرد و بدین ترتیب هلدینگ علی بابا به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

 

امسال هم بانک ملی ۲۵% تپ سی را به مبلغ ۸۰ میلیارد خرید.

مبنع: تسنیم

 

ارزش دیجی کالا هم که به ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

 

تعجب نمی کنم اگر سال آینده اکثر انبوه سازان ساختمانی بیایند و به سرمایه گذاری در این بخش بپردازند. وقتی که بانک ها به این حوزه پا می گذارند راه را برای بقیه سرمایه گذاران باز می کنند.

در سال های آینده دیگر پاساژ علی الدین، ایران مال، احداث بانک، خرید تیم فوتبال، تاسیس ایرلاین و امثال این ها را یا نداریم یا به صورت خیلی خیلی نادر خواهیم داشت. (بالاخره یک عده ای هم آخر از همه از خواب بیدار می شوند.)

 

با تشکر

حمید طهماسبی

 

4.6/5 - (12 امتیاز)

2 دیدگاه روشن کسب و کارهای آنلاین در چه حال اند

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.