7 نکته که بهتر است در ایده خود لحاظ کنید

۷ نکته که بهتر است در ایده خود لحاظ کنید + یکسری ترجیحات

این مطلب را حدود دو سال و نیم پیش نوشتم. امروز فرصتی دست داد تا با اطلاعات امروزم بتوانم آن را آپدیت کنم.

به نظر من هر کسب و کاری را نباید آنلاین استارت زد. اصلا باید ببینیم فلسفه اینکه این کار را می خواهیم آنلاین انجام بدهیم چیست.

هر کسب و کاری که وجود دارد را می توان به صورت آنلاین برای آن تبلیغات و اطلاع رسانی کرد ولی نمی شود آن را تمام آنلاین ارائه کرد یا اگر هم بشود شاید به آن میزان که باید سود دهی و سهولت در انجام کار نداشته باشد.

یک لحظه فکر کنید به آرایشگاه آنلاین. چه کسانی از آن استفاده می کنند؟ چه کسی سرچ می کند آرایشگاه؟ شما که ارائه دهنده این خدمت هستید مگر تا چه محدوده ای را پوشش می دهید؟ (به فرض که به صورت خانه به خانه کار کنید) اگر هم مغازه دارید تا چه محدوده ای حاضر هستند به شما مراجعه کنند.

خلاصه صحبتم این هست که به نظر من کار آنلاین باید خصوصیات زیر را داشته باشد وگرنه دلیلی برای آنلاین شدن ندارد یا انرژی زیادی می گیرد و بازگشت سرمایه خوبی نخواهد داشت.

مدل کسب و کار آنلاین در ایران

 

۱-  اگر کالا فیزیکی هست (ترجیحا نباشد) کالای خیلی کوچک با حاشیه سود بالا (کم حجم و کم وزن) به عنوان مثال: ریمل، گل

کالای دیجیتال مثل فروش کارت شارژ، آنتی ویروس اورجینال، بلیت هواپیما یا کلا ارائه خدمت باشد مثل خشکشویی، امداد رایانه

۲- کشور شمول باشد. یعنی بتوانید آن را به کل کشور ارائه دهید. قابل پیاده سازی و خدمات رسانی به کل کشور(پس همین جا خیلی از مثال های بالا نا کارآمد می شوند)

اینجا دلیل مورد ۱ را بهتر متوجه می شوید. حالا اگر بحث ارسال هم باشد، کالای دیجیتال یا خدمت راحت است. اگر هم کالا فیزیکی باشد هزینه پست پایین می آید.

۳- وصل شدن به مصرف کننده نهایی(End User). اساسا بخشی از رسالت کار آنلاین آن است که شما واسطه ها و دلال ها را حذف کنید. به مشتری نهایی وصل شوید و با بالاترین سود برای شما و کاهش هزینه برای مشتری کالا/خدمت را ارائه دهید.

۴- شاید این حرف در وهله اول تعجب آور باشد ولی کار آنلاین باشد. یعنی من بتوانم آن را از هر جای جغرافیایی، که فقط اینترنت باشد انجام دهم. چه داخل کشور چه خارج کشور و در هر ساعتی از شبانه روز.

از آنطرف مشتری هم در هرکجا و هر ساعت از شبانه روز بتواند به آن دسترسی داشته باشد. چون یکی از رموز موفقیت کسب و کار آنلاین همین زمانی هست که مغازها بسته هستند ولی مشتری آن خدمات یا کالا را نیاز دارد.(احساس می کنم دلیل مورد ۱ را خیلی بهتر درک کردید. چون وقتی کالا فیزیکی باشد باز ما باید پیرو سیستم پست باشیم)

۵- سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار زیر ۱۵ میلیون باشد. معمولا زمانی که پول زیاد شود سهم نیروی انسانی، مهارت، دانش و تجربه و سماجت پایین می آید. حالا شما با یک میلیارد وارد بازار شوید (یک میلیارد اصلا پولی نیست در بازار کار). دیر یا زود عده ای سرمایه دار متوجه کسب و کار پر سود شما می شوند. حال آنان با ۵ میلیارد وارد می شوند و شما را دچار مشکل می کنند. شاید آن ها سود نکنند ولی رونق کسب و کار شما را خواهند گرفت.

ولی همین الان شما به سختی باور می کنید با این سرمایه توانست کسب و کاری راه انداخت. البته در نظر بگیرید که در تمام طول نوشتن این مطلب، من به درآمد ماهیانه ۱۰ میلیون تومان(خالص) به بالا فکر می کنم و براساس آن صحبت می کنم. لذا کم بودن سرمایه اولیه شما را به اشتباه نیاندازد که من در مورد درآمد ماهیانه ۵۰۰ تا ۱٫۵ میلیون تومان صحبت می کنم.

۶- کالا مصرفی و ترجیحا تند مصرف (FMCG) باشد. مثل: خانه مبله، فروش بلیت هواپیما و سینما، فروش آنلاین گل

تا بتوانید بازهم بفروشید. هرچه سریعتر و بیشتر بفروشید و نکته خیلی مهم اینکه پشتیبانی نداشته باشد. مثال منفی: آنتی ویروس، که یک بار سود می کنید و باید حداقل یک سال پشتیبانی دهید.

۷- نمونه Fake در بازار نداشته باشد. مثال بلیت هواپیما، به عنوان مثال هر خدمتی را می توان نام برد (چون خدمت شاید بی کیفیت باشد ولی تقلبی نمی شود)

 

یکسری نکات:

  1. ترجیحا مورد نیاز همه (بلیت سینما، هواپیما، سرویس کولر)
  2. ترجیحا بدون پشتیبانی و خدمات پس از فروش
  3. ترجیحا هماهنگی خاصی با دولوپر نداشته باشد
  4. ترجیحا مخاطب ما از گروه قشر مرفه یا قشری که حاضر به پول دادن هستند، باشد (فروش کارت شارژ، مستقل از درآمد اکثرا شارژ مصرف می کنند)
  5. ترجیحا خود کالا یا خدمت مربوط به حوزه IT نباشد که دردسر SEO و بک لینک و … نداشته باشید.(چون این گروه خودشان دستی بر آتش دارند)
  6. رقیب زیاد نباشد یا اگر هست قوی نباشد (مثل بیزنس بلیت هواپیما که بسیار رقابتی است)
  7. مجوز خاصی نخواهد که دست و پا گیر شود
  8. محدودیت ساعتی برای ارائه وجود نداشته باشد
  9. زمان زیاد نخواهد و قابل مدیریت از راه دور باشد
  10. ترجیحا درگاه پرداخت نخواهد که گرفتار کاغذ بازی شویم
  11. ترجیحا درآمدش به دلار باشد
  12. ترجیحا در زمینه بلاکچین (حتی محدود به بیت کوین هم قابل قبول است) یا یادگیری ماشین باشد
  13. ترجیحا مخاطب بیزنس Price Sensitive نباشد. مثل تخفیفان، نت برگ، ترب و …

 

نکته مهم: زمانی که شما یک کسب و کار آنلاین راه می اندازید تمام هزینه ای که پرداخت می کنید می ماند.

اگر شما یک شبکه توزیع داشته باشید، کلی هزینه می کنید برای پرسنل، برای بیمه، هزینه اجاره و … وقتی که کسب و کار دچار مشکل شود و همه چیز تعطیل شود، شما تمام پول خود را از دست دادید. به صورتی می توان گفت بیشتر کسب و کارها به همین شکل هستند ولی کسب و کار آنلاین همه هزینه ای که می کنید بیشتر بابت تولید محتوا است و هر زمان که کارمند های شما بروند محتوای شما همچنان باقیست.(عمر و دوام و رمز موفقیت یک کسب و کار آنلاین در تولید محتواست)

نکته بسیار مهم: هر کسب و کاری که انجام می دهید اگر در گوگل نباشد می شود گفت آن کسب و کار وجود خارجی ندارد.

 

در این شرایط سخت ۴ دسته هنوز خوب و راحت کسب درآمد می کنند:

  1. کسانی که درآمد دلاری دارند
  2. کسانی که کارهای خدماتی انجام می دهند
  3. کسانی که محصول لاکچری دارند
  4. کسانی که در زمان رونق بازار با کد تخفیف و به هر بهانه ای تخفیف دادن و فروختن، User base خود را آلوده نکردند

 

Fintech – Adtech – SAAS – Content – Luxury Brands – Health Tourism

مطلب داخل پرانتزی: پیشنهاد می کنم خواندن کامنت ها را از دست ندهید. در این مدت تعدادی بیزنس با کمک همین محتوا متولد شدند.

 

مطلب بعدی که می توانید در این زمینه مطالعه کنید: چند نمونه مقایسه کسب و کارهای آنلاین

 

با تشکر

حمید طهماسبی
4.5/5 - (43 امتیاز)

28 دیدگاه روشن ۷ نکته که بهتر است در ایده خود لحاظ کنید + یکسری ترجیحات

  • سلام و وقت بخیر
    دوتا سوال داشتم
    اول اینکه با توجه به تاکیدی که رو فروش کالا دیجیتال داشتید، به نظرتون در حال حاضر چه کالاهای دیجیتالی میشه فروخت که که هم راحت و بی دردسر باشه، هم بشه در زمان فعلی حداقل ماهی 10 میلیون سود ازش برداشت کرد و در شرایط اقتصادی فعلی همچنان مشتری خودش رو داشته باشه؟ لایسنس آنتی ویروس رو امتحان کردم و همونطور که خودتون هم گفتید خیلی مناسب نیست و در مورد فروش پکیج آموزشی هم خیلی نظر مثبتی ندارم.غیر از این دو مورد ممکنه چند تا مورد دیگه پیشنهاد بدید؟

    همچنین من تصمیم دارم یک خرده فورشی آنلاین در اینستاگرام در زمینه بدلیجات راه اندازی کنم.بدلیجات رو به این دلیل انتخاب کردم که حاشیه سود معقولی داره، نگهداریش راحته و سرمایه زیادی برای شروع نمی خواد.به نظرتون این مدل بیزنس با توجه به اینکه نوآوری خاصی نداره و فیلترینگ اینستاگرام در ایران، همچنان جواب میده و میشه ازش سود معقولی در ماه (مثلا 7 الی 10 تومن در پایان شیش ماه اول) برداشت کرد؟

  • سلام مجدد حمید جان
    من همچنان دارم از خوندن مطالب وبلاگت که اکثرا تجربه خودته و نه ترجمه خشک و بی روح مقالات خارجی لذت می برم و چه جالب که الان متوجه شدم ظاهرا سایت مرکزش متعلق به شماست چون من به واسطه اینکه سایتم در زمینه فروش لایسنس آنتی ویروس فعالیت داره همیشه مرکزش رو به عنوان رقیب رصد میکردم و الان که دیدم فعالیتش متوقف شده گفتم این سوال رو ازتون بپرسم که چرا ادامه ندید؟کلا بازار فروش آنتی ویروس رو مناسب ندید یا دلیل دیگه ای داشت؟خیلی ممنون میشم اگر توضیح بدی چون ما هم برای حضور تو این بازار مرددیم و پاسخ شما به عنوان کسی که تجربه بیشتری داره خیلی میتونه کمکمون کنه.
    ممنونم ازت

    • مشکل اصلی بیزنس انتی ویرسو این هست که نمونه های ایرانی در داخل وجود دارند. مثل ESET ها که خودت میدونی
      مشکل دیگه resuse انتی ویروس هاست که حتی برای کسپرسکی هم هست. این ها باعث میشه این صنعت در نسخه خانگی پولساز نشه
      در نسخه سازمانی هم مشکلات فراون دیگری هست

  • سلام وقت بخیر.
    بسیار مطلب اموزنده و مفیدی بود…
    دقیقا مهمترین رکن یک کسب و کار انلاین، همانطور که ذکر کردید، دارا بودن و رعایت بیزینس مدل منطقی است، که با رعایت نکات میتوان در صورتی که بیزینس مدل مناسب کسب و کار انلاینی برای کسب و کار خود پیدا نکردیم، هم وقت خود را ذخیره کنیم، هم هزینه ها را…

    تشکر.

  • سلام . هم متن مقاله و هم کامنت ها رو خوندم. اینکه کاری بصورت آنلاین بدون دردسر های اداری صورت بگیره خوبه . ولی باید به این نکته توجه کنیم که استارت آپ در حقیقت جهت آسان تر کردن کارهایی است که مردم در حال حاضر به شکلی انجام می دهند . محصول فیزیکی گرچه دردسرهای خاص خودش رو داره ولی به هر جال محصولی هست که مردم از آن استفاده می کنند و بهش نیاز دارند . با این فرمایش شما به نظرم سایت هایی مثل آمازون بی جهت بوجود آمدند.

    • سلام مهدی جان
      متوجه صحبت شما کاملا می شوم
      قطعا منظورم این نبوده که اگر کالای فیزیکی باشد بد است، به متن دقت کنید گفته ام ترجیحا
      این مطلبی که من نوشتم برای کسانی هست که میخواهند با اندک امکانات وارد این حزه شوند. خودت می دانی پای محصول فیزیکی که باز شود
      لجستیک، خواب پول، انبار و … هم به میان می آیند

  • سلام جناب طهماسبی
    با این چارتی که شما فرمودین بهترین بیزنس میتونه فقط فروش محصول تو آمازون باشه با رعایت همه شرایط و کمپین هاش البته

    • سلام مهدی جان
      این مطلب برای را ادازی یک کسب و کار نوشته شده با پیش فرض اینکه زمین بازی برای خودمان باشد
      وقتی شما seller می شوید در آمازون شاید کسب و کار حساب شود اما زمین، در اختیار ما نیست. بیشتر مد نظرم کسب درامد از طریق خلق ارزش هست. البته می دانم که خلق ارزش صفر یک نیست و طیفی است

  • سلام
    من ساکن استان یزد هستم
    برای من که ساکن پایتخت نیستم برای راه اندازی کار چه توصیه ای دارید؟
    با بازاریابی محتوایی و وردپرس آشنایی دارم با یک سرمایه محدود 30میلیونی
    کار در فضای آنلاین را پیشنهاد میکنید؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • با سلام و عرض احترام
    دقیقا مشکل از اونجا حادث می شود که شما هیچ مهارتی، هیچ هنری و مهمتر هیچ نوع دیدگاهی برای راه اندازی این نوع کسب و کار نداری فقط باور داری که باید کاری کرد که بیش از این از قطار زمان جا نمانی وگرنه یک بازنشسته حقوق بگیر همیشه چشم انتظار خواهی شد.
    و درد بزرگتر اینکه کلیه درسهای استعدادیابی و تصمیم گیری متمم را هم خوانده باشی و حل تمرین کرده باشی اما هنوز سر نقطه اول که عدم شناخت کافی خود و استعدادهای خودت می باشد محکم و استوار ایستاده باشی.
    حالا شما بفرمائید چه باید کرد؟
    حمید عزیز
    اگر دیگه نمیشه کاری کرد هم بفرمائید بقول یکی از دوستانم بنشینیم و نان و ماست خود را بخوریم و گذر عمر ببینیم.
    با تشکر

    • سلام به کسی که دنبال تغییر و بهتر شدنه
      افزایش مهارت و به روز بودن بخصوص در زمینه IT و تکنولوژی خیلی می تونه کمک کنه.
      پوپک جان یکی از خصیصه های من (خوب یا بد بودنش را نمی دونم) هر بیزنس و کسب و کاری را دوست ندارم و تایید نمی کنم.
      کسب و کار در نظر من باید
      قابلیت پیاده سازی با نفرات پایین را داشته باشد (تعداد اعضای تیم کم باشد)
      زیاد تو چشم نباشه (مثلا سر همین ماجرا، من کسب و کار اسنپ را دوست ندارم)
      آنلاین باشد
      ولی شما که غریبه نیستید در آخرین نتایج بررسی برای کسب و کار به این رسیدم. این اونیه که خوب میشه ازش پول درآورد (اگر بلد باشیم)
      service marketplace with low frequency use

  • این طور که من متوجه شدم بهترین کسب و کار b to b یا c to c هست یعنی همین طور که شما فرمودید دلال (فکر کنم دلال در ایران کلمه آبرومندانه نباشه :)))

  • سلام
    امسال وقتی نمایشگاه اینوتکس 2017 رفته بودم. بخش استارت آپ ها پر بود از کسب و کارهای تکراری و نو. یکی از استارت آپ ها طرح کسب و کاری داشت به این عنوان ، دیگر تک سرنشین سفر نکنید.
    وقتی از مسئول اش سوال کردم هدف از این کسب و کار را، اینگونه توضیح داد که شما می توانید با نصب یک اپلیکیشن وقتی که صبح هنگام برای رفتن به محل کار می خواهید از اتومبیل استفاده کنید کسی را هم همراه خود ببرید یعنی درخواست مسافر بدهید و مسافری که هم که نزدیک به شماست و همسیر با شما را پیدا کنید و این روال می تواند هر روز ادامه داشته باشد

  • نظر من راجع به ایده نان رسانی درب منازل
    تمام سعی خودم را می کنم که مطالب را در کامنت ها به مرور زمان آپدیت و تکمیل کنم.

  • یک مورد دیگر هم به ذهنم رسید. که امروز قول دادم بنویسم.
    مورد ۸- ترجیحا کاری که می خواهید انجام دهید از هیچ سمت به مراکز دولتی وابسته نباشد.
    مثلا app بزنیم برای مطالعه بیشتر بچه ها. قدم اول هماهنگی با آموزش و پروش
    یا بهینه سازی ورود کالا های وارداتی. قدم اول هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت
    تو پرانتز بگم: من اصلا با سازندگی کشور نه تنها مشکلی ندارم بلکه دوست هم دارم و به وقتش حمایت هم می کنم اما به وقت و زمان مناسبش.

  • حمید یک مثال برات بزنم من در یک شرکت مشاوره کار می کردم چند نفر بودیم ولی تنها ابزارها و ورودی هایی که لازم داشتیم کاغذ و کامپیوتر و خودکار و سربرگ نامه بود. همیشه می گفتم واقعا ما هیچ هزینه ای انجام نمی دیم ولی هر چیزی که بدست می آید سود خالص بود. یک پیمانکاری هم پیش ما می آمد برای پیگیری مطالباتش می دانی چقدر تجهیزات و ماشین آلات و کارمند داشت که خوابیده بودند و هیچ کاربردی نداشتند او تا آخر عمر باید در همان صنعت می ماند ولی مدیر و مشاوران ما سریع از این شرکت می پریدند به شرکت دیگر چون کار، کاری از نوع دانش بود. به نظرم در کسب و کارآنلاین محدودیت خیلی خیلی کم است نه پول زیاد می خواهی نه دولت باتو کار دارد نه هر روز به این آن مجوز احتیاج داری فقط خودت هستی و هوش و شعورت اگر وقت گذاشتی می توانی موفق باشی وگرنه پولم هم تزریق کنی نمی توانی کاری بکنی. در کل هر جور حساب می کنم این نوعش برای من حداقل بهتره. فقط در مورد یکی از کسب و کارها بهت بگم آسان پرداخت یا آپ را می شناسی دوتا از همشهری ما هستند من که دقت کردم خیلی خیلی ثروتمند هستند یک شایعه از آنها شنیدم این بود که فقط ۵ میلیارد به یک بیمارستان در شهر ما کمک کرده اند حالا چی کار می کند فقط یک درصدی از پولی که جابجا میشه را بر می دارند. سنشان هم کمتر از ۴۰ سال است. الان کسی واقعا روی بیگ دیتا کار کند خصوصا حوزه پزشکی مطمئن باش فردا پول پاروی می کند. این big data را از خودم نگفتم تو یکی از کامنت های روزنوشته ها محمدرضا نوشته بود که اگر کسی می خواد تا ۱۰ سال آینده ثروتمند بشه دنبال big data باشه که خیلی نمی فهمن. حالا همه اینها فقط فقط فکر و هوش و فعالیت مغزی است و نیازی به دفتر و دستک ندارد.

  • حمید من اگر بخوام حرف تو را تو ذهنم خلاصه کنم می گم بهترین گزینه در فضای امروز جامعه ما و برای یک فرد کم سرمایه کسب و کار pure play است و لاغیر. بی خود خودمون را درگیر فضای فیزیکی نکنیم.

    • اره
      علی تو چقدر با این دیدگاه من موافقی؟
      نظر تو چیه به عنوان کسی که متمم می خوانی جزء افراد فعال آنجا هستی. به نظر من باید خیلی به این کسب و کار ها بها داد. یک اعتقادی هم که من دارم میگم، در صد زیادی از مردم اصلا سود خالص خود را حساب نمی کنند، عده ای هم که انجام می دهند، آن را درست انجام نمی دهند. ولی شخص خودم خیلی روی حسابداری حساسم.

  • خیلی خوب بود حمید جان …
    یه سوال مگه درگاه پرداخت و نماد الکتریکی هم شامل مالیات میشه ؟؟

    • قبلا درگاه را راحت می دادند. حالا اول باید برای نماد الکترونیکی اقدام کنی بعد که آمد، درگاه را بهت میدن.
      همین پروسه به این سادگی را آنقدر درگیر کاغذ بازی کردند که خیلی ها رفتند درگاه مثل پارس پال و مانند این ها را گرفتن که احتیاج به هیچ کاری نباشه.
      حقیقت الان شامل مالیات نمیشه ولی حرف بستن مالیات روی نماد الکترونیکی از پارسال شروع شده. فکر کنم دیگه توی سال آینده حتمی بشه. بحث فرار از مالیات نیست، بالاخره هر کسب و کاری که سود آور باشه باید مالیاتش هم به دولت بده و این همه جای دنیا هست ولی
      کسب و کار سود آور، نه کسب و کاری که در ابتدای راه هست و همین جوری هم خودش با تزریق پول داره جون میگیره.
      نکته دیگه هم من بیشتر به خاطر کاغذ بازی و اعصاب خُردی و این چیزها گفتم. البته زمانی که کسب و کار برود به سمت بزرگ شدن انجام این کارها دیگر اجباریست.

      • مرسی از توضیحت حمید…..دوست دارم نظرت رو در مورد سایت هایی که واسط هم هستند را بدونم ؟؟….شاید نمونه بزرگ این جور سایت ها را دیوار نام برد . یا سایت باما که تخصصی فقط خودرو هست ..الان سایت های دیگه که تخصصی روی یه محصول خاص کار میکنن هم زیاد شده مثلا پرنده ..یا چیزهای دیگر

        • پوریا یک مدت یه جورایی دارم به همین فکر می کنم.
          همانطور که میدونی دیجی کالا رتبه ۳ الکسا ایران را داره و یاهو ۴٫ یعنی تو ایران دیجی کالا بیشتر از یاهو بازدید داره. ورزش ۳ هم که رتبه ۲ را به خودش اختصاص داده. دیوار رتبه ۱۲ را داره.
          از این لینک می تونی تا ۵۰۰ سایت اول ایران را ببینی.
          من به شخصه بیزنس دیوار را خیلی بیشتر از دیجی کالا قبول دارم. همانطوری که تو همین مطلب هم دیدی و نوشتم. دلیل دارم:
          شاید دیجی کالا خیلی عام تر هست و برند قوی تری دارد و خیلی ها بیشتر او را می شناسند ولی ولی ولی
          انبار داری آن همه جنس و مدیریت آن همه پرسنل با این هزینه های بالای امروزی کار بسیار بسیار مشکلی هست. تبلیغات گسترده اینترنتی را هم که می بینی. خبر از بازگشت اجناس هم که داری. فروش پرینتر با ۱۰ هزارتومان سود و لپ تاپ با همین میزان سود هم کار راحتی نیست (که البته باید انجام دهد تا در بین مشتریان جای داشته باشد).
          اما سایت دیوار خیلی راحت با هر آگهی که قبول می کند انگار یک لپ تاپ ۱٫۵ میلونی دارد می فروشد.(من دوستان زیادی دارم در بازار کامپیوتر، سود یک لپ تاپ ۲ میلیونی در خوش بینانه ترین حالت بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان هست). بیزنس دیوار یک بیزنس پر سود، راحت (نسبت به دیجی کالا)، بی دغدغه، با آرامش، روتین و لذت بخش است. تو آگهی دیوار را در سطح شهر دیدی تا به حال؟ در اینترنت چطور؟ من ندیدم. اینا یعنی سود(آن پول هایی که هزینه تبلیغات نمی شود). به نظر من اگر بامیلو با آن همهسرمایه به فکر یاتی مثل دیوار بود تا به حال خیلی موفق تر بود. همان زرنگی که سایت شیپور انجام داد.(ولی دیوار کجا و شیپور کجا)
          من به جرات بهت میگم سایت دیوار جزء ۵ کسب و کار اول ایترنتی ایران است(اگر نگم اول) از لحاظ سود خالص(نه گردش مالی. دیجی کالا توی گردش مالی اول است).
          سود خالص یعنی خرج در رفته. یعنی همانی که به قول بازاریا، تهش میمونه.
          البته این ها همه صرفا مشاهدات من هستند و هیچگونه سند و دلیلی برایش وجود ندارد.
          امیدوارم تونسته باشم جوابت را داده باشم.

  • سلام حمید خوبی
    از متنت خوشحال شدم چون من هم این روزها تو فکر اینجور مدل کسب و کار هستم. به نظرت وانت تلفنی چه طوره؟ اگر تو گوگل سرچ کنی اصلاً هیچی نیست. نمی دونم تو ماه چند نفر تو گوگل سرچ می کنن. تو وارد هستی چطور میشه فهمید “وانت تلفنی” و کمات مشابه چندبار تو ماه سرچ شدن؟ فکر کنم خیلی کمه. همینطور حاشیه سودش هم خیلی کمه. ولی خوبی که داره اینکه که طرف وقتی سرچ می کنه که واقعا لنگه و بهش نیاز داره. در ضمن میشه یک صفحه باشه که چند تا شماره تلفن توش باشه برای هر شهر یک شماره نمی خواد یک دفتر بگیری براش به چند نفر هم پول بدی جواب تلفن بدن. همین طور چون با SEO و استراتژی محتوی و اینجور کارها صفحه را بالا آوردی از این صنف کسی IT سرش نمیشه به این زودی کسی نمیاد تو کارت.

    • در وهله اول ممنون که به اینجا سر زدی.
      ساعت های ۵ صبح بود که این کامنتت را خواندم. یه جورایی بعدش دیگه از فکر این “وانت تلفنی” خوابم نبرد.
      در وهله اول یک نکته را در نظر بگیر اگر قرار کاری استارت بشه توی این زمینه هایی که گفتی باید بدانی که بیش از ۹۰% مشتریان تو در تهران هستند. چون هنوز فرهنگ سرچ در حتی کلان شهرهای دیگر هم بالا نیست. این را با تجربه در سایت” خدمت از ما “که مربوط به یکی از دوستان خیلی نزدیکم هست می گویم.(khedmatazma.com)

      همان طوری که گفتی حاشیه سود وانت تلفنی زیاد نیست. ولی
      همان صبح به فکر که توی رختخواب بودم به ذهنم رسید که ما اگر جرثقیل را هم اضافه کنیم خیلی خوب می شود. حاشیه سود جرثقیل هایی که زمانی که ماشین تصادف می کنند می آیند ماشین را یدک می کشند(البته یدک کش هم فکر کنم بهش میگن) خیلی بالاست. اما یاد تصادف همین دوستم که این سایتی که گفتم ر ا دارد افتادم.(این دوستم ساکن تهرانه)
      گفت زمانی که تصادف شد بعد از اینکه به ۱۱۰ زنگ زدم زودتر از ۱۱۰ جرثقیل آمد. وقتی پیگیر شدم داستان چیه. مامور ۱۱۰ گفت اینا به صورت غیر قانونی بی سیم دارند شما تا زنگ می زنی هر کدام که نزدیک تر هستند سریع میان خدا پدرشون هم بیامرزه کار ما را راحت تر کردن.
      این مسئله هم می تونه یک ایراد باشه. ولی در کل قابل انجام هست. به نظرم حاشیه سودش بعد یک سال بین ۵ تا ۱۰ میلیون باشه.
      البته علی باز بگردی کارهای خیلی پر سود تر و راحت تر و کم درد سر تر هم هست. من خودم دنبال کارهایی هستم که زیاد وقت نگیره. نه اینکه تنبل باشم نه، برم چند تا بیزنس دیگر را استارت کنم.
      البته اینکه بتوانیم کار را هم برای مدیریت واگذار بکنیم هم خیلی مهمه.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.